Grupp 3-bilsprojektet

Stödföreningens projekt för att visa Saabs framgångar inom racing

Bakgrund
Under 1960-talet tävlade Saab inte bara i rally utan skördade även stora framgångar inom racing. ­Något som inte på ett rättvist sätt speglats i muséets samlingar. Stödföreningen bestämde sig därför att skaffa och bygga upp en tidstypisk racingbil från den tiden och donera till muséet.

Mellan 1958 och 1966 tävlande Saabfabriken med stor framgång på is och i banracing. Under 2-takts-eran erövrade man 7 SM-guld på isbana och 9 i banracing på asfalt. Dåtidens mest framgångsrike racerförare med Saab var framlidne Gösta Karlsson från Varberg, som körde både SM och EM-tävlingar. Gösta körde ofta i två klasser, både i grupp 2 och grupp 3 under en tävlingshelg. 1961 körde han t.o.m. i samband med vissa tävlingar även en Saab Formel Junior bil.

1960 instiftades i Sverige ett nytt reglemente för standardbilar i rally och racing. Grupp 1 – otrimmade bilar, grupp 2 – trimmade bilar, sådana som idag körs i den historiska racingen. Slutligen fanns också grupp 3 som innebar ännu mer extrema bilar, där motorerna var mer trimmade och bilarna kraftig lättade.

Saaben hade en dubbelförgasare, 4-växlad låda och saknade inredning, förutom instrumentbräda, ratt och stol samt karossdetaljer i glasfiber.

Saabs tidiga racingera har inte speglats på Bilmuseet och så vitt vi känner till finns det inget bevarat exemplar av en Saab 96 grupp 3 racer. För att uppmärksamma denna framgångsrika period i Saabfabrikens tävlingshistoria, beslutade Stödföreningen att en sådan bil skulle iordningställas.

Donatorbilen
Saab Bilmuseums stödförening köpte därför sommaren 2018 in en Saab 96 för att byggas om till en replika av den SM-vinnande grupp 3 racer som 1962 kördes av Gösta Karlsson.

Den aktuella bilen har köpts till ett fördelaktigt pris av Peter Johansson i Örebro. Under perioden 2010- 2016 tävlade Peter Nylén från Trollhättan framgångsrikt med bilen i historisk racing och vann sin klass i 1000 cc-Cupen fyra gånger. De senaste åren har bilen används för att köra s.k. Trackdays.

Målet med projektet är att Saab Bilmuseum skall kunna visa upp en racerbil från den framgångsrika 2-taktseran. Den färdiga bilen skall inte bara visas på Saab Bilmuseum utan även på externa utställningar och historiska motorsportevenemang. Bilen skall kunna köras både på landsväg men också uppvisningsköras på en motorbana. Förhoppningsvis skall den kunna tjäna som ”reklampelare” för Saab Bilmuseum, men också locka fler bilentusiaster att bli medlemmar i Stödföreningen.

Renoveringen
Efter att donatorbilen köpts in vidtog ett långt och minutiöst arbete med att återskapa den bil som Gösta Karlsson så framgångsrikt tävlade med på 60-talet. En projektgrupp sattes samman med många välvilliga och kunniga själar som på olika sätt bidrog till det framgångsrika resultatet. Till projektledare utsågs Ulf Andersson medan uppgiften som chefsmekaniker gick till Åke Zackrisson.

En sådan här omfattande renovering kräver inte bara kunskap och tid utan även en hyggligt stor påse pengar. Att så många inställda företag och privatpersoner som på olika sätt bidragit med pengar och värdefulla delar har varit nyckeln till att projektet blev så lyckat som det blev. Vi vill därför rikta ett stort tack till alla som varit med och bidragit till att ett stycke svensk racinghistoria nu finns bevarad på Saab Bilmuseum.

Du kan läsa mer ingående om de olika stegen i den omfattande renoveringen genom att klicka på länkarna nedan.

Premiären
Efter drygt ett års hårt arbete kunde det färdiga resultatet så presenteras lagom till Saabfestivalen 2019. Speciellt inbjudna var Gösta Karlssons familj och när Göstas fru provsatt bilen påpekade hon direkt att varvräknaren satt på fel plats. Något som naturligtvis åtgärdats därefter. Förhoppningen är nu att bilen förutom att finnas till beskådande på Saab Bilmuseum även skall kunna visas upp vid olika motorsportevenemang där den även skall få kunna sjunga upp ordentligt, för det något alldeles speciellt med ljudet från en vässad 2-taktare genom en enda ljuddämpare och sedan raka rör som mynnar strax före bakhjulet.

Läs mer
Klicka på länkarna nedan för att följa renoveringen och se den färdiga bilen växa fram bit för bit genom de rapporter som lämnats längs vägen.

Sponsorer

  • NEVS
  • Lackman AB Uddevalla
  • Svenska Saabklubben
  • Bröderna Zackrisson Motor
  • Håby Sömnad
  • Vikens Maskin Uddevalla
  • KAK/ väst
  • 4 S
  • Mohlins Svets och Smide
  • Okänd donator
  • Peter Johansson
  • Björn Mohlin
  • Christer Wigren
  • Inge Ivarsson
  • Hans Johnsson
  • Anders Jensen
  • Hans Eklund
  • Ulf G Andersson
  • Hans Svedinger

Se alla bilder från projektet