Grupp 3-projektet, del 6

• Grupp-3-del-6-6
  • Grupp-3-del-6-8
  • Grupp-3-del-6-7

Under maj månad jobbade vi energiskt med avgas- och bränslesystemen. Vi började med att montera den mycket speciella främre ljuddämparen som en av de legendariska motortrimmarna i trakten, Evert Karlsson i Sjuntorp, specialtillverkat enligt de gamla ritningarna från Saabs tävlingsavdelning. Sedan fortsatte vi med ett 2” rör bakåt + en sedvanlig slutljuddämpare. En skarv gjordes i höjd med framstolen på höger sida, för att koppla på det ”raka röret” som mynnar bakom höger dörr i enlighet med förebilden. På 60-talet var det ingen som talade om bullerbegränsningar, utan då fick en tävlingsbil låta!

Ett lite större problem utgjorde bränslesystemet. Vi letade och väntade mer än ½ år på de speciella luftfiltren till dubbelförgasaren från Saab 92. Till slut fick vi två mycket fina filter från Björknäs Saabdelar, sedan fick den egentillverkade luftrenaren modifieras lite. På denna bil skall bränslet från tanken fördelas till de två nyinköpta SU-bensinpumparna för att fortsätta med dubbla ledningar upp till den dubbla Solex-förgasaren. Den gamla tidens metallomspunna bränsleslangar finns inte idag och skall förövrigt inte av säkerhetskäl användas eftersom de skadas av böjning och kan då börja läcka. Vår sponsor Vikens Maskin i Uddevalla försåg oss med ett fördelningsstycke + moderna metallomspunna slangar, mycket likt originalen. Nästa problem var att finna en banjonippel så att vi kunde koppla de dubbla bränsleslangarna till förgasaren. I Sverige fann vi ingen dylik, men efter en del letande hittades en i Tyskland. Glädjen var stor (men kortvarig) då vi kunde koppla ihop bränslepumpar och förgasare. Förgasaren till bilen hade ursprungligen suttit på en Porsche, men levererades som två isärplockade exemplar, så innan vi lyckades hitta ritningar på dessa speciella förgasare och få ihop en komplett förgasare hade ett antal timmar förflutit.

Det var ett stort ögonblick då motorn gick igång med den exotiska Porscheförgasaren som saknar choke och därför vill ha startgas när motorn är kall.

Nästa steg blev att lasta bilen på trailern och köra den till Zackrissons verkstad i Munkedal för inställning av hjulvinklar och ljus. Vidare var vi inte nöjda med den första plastbakrutan som hade tillverkats, utan gjorde ett nytt försök och ytterligare ett försök. D.v.s. det krävdes tre försök att forma en bakruta i plast för att vi skulle vara rimligt nöjda. Nästa åtgärd var att efterdra alla bultar. När bilen sedan hade ställts på i Bilregistret kunde vi provköra lite på vägen och konstatera att motorn gick fint på tomgång och fullt, men var ”klen” i mellanregistret, vidare att det var en verkligt vass motor som varvar mycket villigt.

För att lite grann kontrollera oss själva körde vi bilen till en verkstad i närheten som har ”4-hjuls”-vågar och tänkas sig, vikten fram var 219 kg både på höger och vänster samt bak 112 respektive 111 kg. Det betyder, att den för racingåkare så viktiga ”corner weighten” stämmer precis. När detta var avklarat byttes de ordinarie nummerskyltarna ut mot det gamla nummer originalbilen hade, P 90238, samt bakre ljuddämparen med vidhängande rör byttes mot det ”raka röret” som mynnar ut på hö sida. I detta skick väger nu bilen 655 kg och är 121 kg lättare än då den tjänstgjorde som 1000 cc – cups-bil

Första festivaldagen fredag den 7/6 hade Åke Zackrisson med sig bilen till Trollhättan och det var en mycket speciell känsla att lasta av och dra i gång motorn samt att för egen del köra lite på Saab Bilmuseums parkeringsplats. Man kunde direkt konstatera att detta är en riktigt vass tävlingsbil som spinner loss på asfalt då man lägger i tvåan med kalla racingdäck.

Åke Zackrisson och undertecknad berättade och visade bilen för intresserade besökare under Saab Bilmuseum Festival och vi fick många positiva kommentarer om projektet. Vid några tillfällen under festivaldagarna startade vi motorn och varmkörde så att besökarna fick höra hur en racing Saab lät på det ”glada 60-talet”. Vid två tillfällen höll vi föredrag i filmsalen och visade bilder och berättade hur den nya racerbilen hade ”kommit” till världen.

Roligaste minnet från helgen var nog när bilens ursprunglige förare framlidna Gösta Karlssons familj från Varberg kom på besök. Vi visade upp bilen med dess speciella detaljer och de fick höra på det imponerande ljudet och provsitta. Göstas fru Ulla sa direkt då hon provsatt bilen ”varvräknaren skall sitta ovanpå rattstången”, så detta måste åtgärdas.

Lördagens prisutdelningsceremoni till de finaste bilarna på festivalen inleddes med att vi körde fram grupp 3 bilen till podiet och Stödföreningens ordförande Thomas Sinclair officiellt överlämnade bilnycklarna till museichefen Peter Bäckström.

På söndagen kom den välkände gamle motortrimmaren Bengt Erik Ström på besök och hörde hur ”dåligt mellanregister” vi hade. Ström har kört många motorer i bromsbänken och konstaterade ”ge den en femma större tomgångsmunstycke, så får ni bättre mellanregister”.

Efter festivalen har bilen under sommaren stått på hedersplats på muséet.

Vi har fått en inbjudan att visa upp grupp 3 bilen tillsammans med bröderna Zackrissons Turbo V 4:a i samband med Mantorp Parks 50-års jubileum i augusti månad och förhoppningsvis köra några uppvisningsvarv.