Saabandan – vad betyder den för dig?

Under den här rubriken försöker vi illustrera vad den omtalade Saabandan betyder för olika människor. Har du en historia att berätta om din relation till Saabandan, välkommen att maila oss ditt bidrag. Först ut är Ulf Andersson med en lång relation till Saab i bagaget.


Finns Saab-andan kvar?

Glad förare och skribent, efter att ha fått pokal för en 2:a plats i klassen efter race på den gamla formel 1 slingan på Anderstorp raceway

När jag senast reflekterade om Saabandan berättade jag om byggandet av en historisk Saab Sport racerbil. Nu kommer en uppföljning

2022 var bilen färdig och skulle först godkännas som tävlingsbil för att få ett Historic technichal passport av Svenska Bilsportsförbundet. Det är ett häfte på 25 sidor med 17 bilder på bilen, som intygar att den är historiskt korrekt och uppfyller dagens säkerhetskrav. Nästa steg var att få den ombyggda Saab 96:an (från standard till Sport) typbesiktigad för att kunna provköra den på allmän väg. Den tredje besiktningen gjordes för att kunna försäkra den som hobbybil.

Det stora problemet var att justera de tre förgasarna, vi till och med körde bilen på rullande landsväg, men lyckades inte få de modifierade Solexförgasarna att fungera på mellanregistret. Till slut fick jag ta till en standard trippelförgasare fast men mycket större huvudmunstycke.

Första året kördes bilen två racehelger och kom i mål i två av fyra heat. En gång lossade sprinten till växelföraren och i Anderstorp ställde tändningen om sig så att motorn stannade. Jag hade inte fått drevet till tändfördelaren rätt på Sportmotorn utan det vred sig. Trots detta var jag nöjd, jag hade ändå fått köra bilen ett antal pass på racerbanan. Bilen var lätt att köra och väghållningen tämligen neutral. Greppet i de gammalmodiga Dunlop racingdäcken vi använder i denna klass hade ganska bra grepp på vått underlag.

2023 körde jag 1000 cc Cupens alla fem racehelger, totalt tio heat och kom i mål i nio eftersom batteriet gav upp i ett heat. Fyra av fem helger körde jag med en hemmatrimmad motor som var starkare än fjolårsmotorn, men den var milt sagt känslig. Det är alltid svårt att starta en fulltrimmad 2-takts motor. I racetempo fungerade motorn bra, men vid körning i depån stannade den flera gånger pga. att tändstiften blev sura och bilen startade inte förrän jag bytt stift. En gång fick vi ta ur motorn i depån och byta koppling, se bild.

Största problemet för en mer än 70 år gammal förare är brist på mod. Efter de första tre tävlingarna var jag riktigt missmodig och tänkte att jag behövde skaffa mig en riktig chaufför och bli car owner istället. Men i juli då vi körde på Ring Knutstorp i Skåne lossade det. Jag hade kört där många gånger med min förra tävlingsbil en Mazda Mx 5 Cup bil och vågade attackera lite mer med Saaben och lyckade även köra om några medtävlare. 
Då säsongen var över hade jag lyckats komma 2:a i min klass i 1000 cc Cupen, inte för att jag vara så snabb men uthållig och kom i mål i många race. I samband med historisk racing betyder den sociala delen minst lika mycket som själva körningen. Man spenderar en hel del tid med att dricka kaffe och prata med kamraterna och se på när de andra bilarna tävlar.
Jag är verkligen glad att en 60 år gammal hårdtrimmad motor som varvar upp till 6800 rpm inte havererat. Mitt primära mål är inte att vinna tävlingar utan att komma hem med en hel bil. Jag ser mig inte som racerförare utan någon som håller Saabs racinghistoria vid liv. Ganska ofta kommer Saabentusiater fram och pratar och tittar på bilen i depån och jag har flera gånger fått uppskattande omdömen om bilen. Många ger också positiva kommentarer om den ovanliga färgen.

Så ja Saabandan finns kvar och det hjälper kalla vinterdagar i garaget då man försöker göra förbättringar och håller på med förberedelser för nästa säsong.

Februari 2024

Ulf G Andersson
Kassör Saab Bilmuseum Stödförening


Saabandan – att inte ge upp!
av Ulf G Andersson

Många saker I livet har jag lärt mig ”den hårda vägen”, det gäller också ”skruvandet” med hobbybilarna. Nedan skall jag ge Er några exempel på vad den gamla reklamsloganen ”Saabandan” har betytt för mig i mitt liv med hobby-Saabar.

60-talets drömbil en SAAB Sport i rallyutförande, men nästa år är det nog dags att en ny ägare får ta över den.

Min första kontakt med Saab var när jag som 18-åring köpte min första bil 1968.  Saab 96 var en bil med god väghållning och aerodynamik. Snart lärde jag mig också att det var en rimligt enkel bil att ”skruva på”. Med hjälp av en verkstadshandbok och goda råd kunde man börja reparera bilen och t.o.m. byta motor.  Jag hade ett gediget motorsports- intresse och bodde i närheten av Trollhättan, så det naturliga steget var att modifiera bilen lite så att man kunde ” köra lite i skogen” i samband med SMK Trollhättans klubbtävlingar. En trimmad motor och 4-växlad låda var basalt. På den tiden använde ju alla bilen både för tävling och för landsvägskörning. Drömbilen var givetvis en Saab Sport, men det var alldeles för dyrt för någon som gick i gymnasiet. Drömmen besannades dock 1975. För 800 kr inköptes en Saab Sport -64, givetvis ett renoveringsobjekt med trasig motor, men komplett med alla de viktiga ”Sportdetaljerna”.

Efter många års samlande av reservdelar och kämpande med att hålla landsvägs-Saabarna rullande påbörjades renoveringen av Sporten omkring år 2000. Bilen byggdes som en privat rallybil från 60-talet och 2004 var den besiktigad och färdig att åter köra på vägen.

Saab andan- hårt arbete lönar sig.
Nästa projekt var en Saab Sport för racing. Problemet var att det inte gick att finna någon information om dessa bilar. Eftersom jag bor i närheten av Trollhättan kunde jag komma i kontakt med och lära känna flera av Saabåkarna från 60-talet och inte minst mekanikerna på Saabs tävlingsavdelning. ”Gubbarna” hade många historier på lager och lånade ut bilder från denna epok vilket resulterade i att jag höll föredrag och skrev artiklar för Saabklubbens tidning.

2016 blev jag tillfrågad om jag ville vara med i styrelsen för Saab Bilmuseums Stödförening.  Erbjudandet kom lägligt eftersom jag hade gått i pension och sedan många år haft ett stort intresse för Saabs historia och Muséet. Jag har aldrig varit Saabanställd och kunde därför inte bli medlem i Saab Veteranerna som är volontärer på museet och därmed får möjlighet att se lite bakom kulisserna.

Det är ett meningsfullt uppdrag att vi i styrelsen gör det bästa av medlemsavgifter och gåvor som kommer in till Föreningen.  I samband med styrelsemötena får man höra många ”insider”-historier och under åren har jag kommit i kontakt med många trevliga medlemmar och entusiaster. Föreningen har gjort en utställning om Talladega-äventyret, gett ut två böcker, bekostat skyltställ till alla utställda bilar och bekostat en hörslinga till filmsalen.

Från slutet på 50-talet till mitten på 60-talet hade Saabs fabriksteam en framgångsrik epok med racing på land- och isbana. Man tog hem ett flertal SM-medaljer. Tyvärr har inte detta speglats på bilmuseet. Jag lyckades dock övertyga museichefen Peter Bäckström och styrelsen att vi skulle återskapa en kopia av en framgångsrik tävlings-Saab från 1962, som hade körts av Gösta Karlsson. Grupp 3-bilarna omfattades av ett friare reglemente med mer trimningsmöjligheter. Dessutom hade jag några år tidigare lärt känna Gösta Karlsson från Varberg som var Saabstallets stjärnförare på racingsidan. Gösta hade innan han gick bort nogsamt berättat hur dessa bilar var modifierade och hade också lite bilder från denna tid. Vi satte ihop en grupp av erfarna tävlingsmekaniker. Min gamle vän Åke Zackrisson i Munkedal gjorde alla rostreparationerna och grundmålade karossen i sin verkstad.  Sedan togs bilen till NEVS för att målas i den gamla tävlingsfärgen Toreadorröd. Det mest minnesvärd i detta projekt var då bilen skulle överlämnas till Muséet i samband med Festivalen 2019, när Gösta Karlssons familj fick se resultatet av vårt arbete.

Här står jag bredvid Grupp 3 bilen i samband med Festivalen iklädd Gösta Karlssons gamla föraroverall.

Saab andan – du måste ha höga ambitioner och mål
Då Coronapandemin slog till och föreningsarbetet gick på sparlåga blåste jag liv i mitt gamla Saab Sport racingprojekt. I samband med grupp 3 projektet hade jag lärt mig mycket av min vän Åke så ambitionsnivån i mitt eget projekt höjdes nu markant. Målet är att nästa år köra min egen Sport -65 i 1000-cupen, en historisk racingserie för bilar upp till 1965 års modell.

Min tredje SAAB dröm är att köra historisk racing med den gröna bilen

Hur kan vi hålla Saab andan levande?
För att hålla Saab andan levande runt om I världen är det oerhört viktigt att vi får bilarna att rulla på vägarna. Ge inte upp och om du renoverar en bil – hårt arbete lönar sig. I andra hand kan man stödja Saab Bilmuseum Stödförening för att bevara Saabhistorien.

Ulf G Andersson
Kassör Saab Bilmuseum Stödförening.