Saab – Alla bilarna 1947-2012. Den ultimata Saab-boken.

Nu när hösten börjar lägra sig över landet vill vi gärna komma med ett tips på hur du kan kan skapa ljus i mörkret. Nämligen genom att krypa upp i favoritfåtöljen med Per-Börje Elgs bok om alla Saabarna. Boken är det optimala uppslagsverket om Saabs alla modeller och ett måste för alla Saab-konnässörer. Per-Börje var under många år anställd på Saabs Personbilsdivision och arbetade då på marknads- och informationsavdelningarna. Per-Börjes kunskaper om Saab är genuin och välgrundad. Om du inte redan har den kan du skaffa den enkelt med ett knapptryck från Saab Car Museums Webbshop. Mycket nöje!

Många nya medlemmar under Festivalen

Tack alla ni som kom och besökte oss i vårt tält under festivalen. För att få boken som Per-Börje skrivit och stödföreningen finansierat signerad.

Och inte minst lösa medlemskap i föreningen för att bli en Saab Car Museum Supporter och hålla liv i Saabandan och bidra till Saab Bilmuseums framtida utveckling. Ert stöd är oerhört värdefullt.

För er som inte hade möjlighet att besöka oss i helgen men också vill bli en Saab Car Museum Supporter går det lika enkelt att lösa medlemskap direkt här på hemsidan

Årsmöte i föreningen

Det har nyligen hållits årsmöte i föreningen, ett möte som den här gången kunde genomföras fysiskt, på plats i filmsalen på Muséet, Årsmötets samlade medlemmar fick ta del av styrelsens arbete under året, tillsammans med idéer och planer inför framtiden. Styrelsen fick godkänt för sitt arbete och medlemmarna gav även styrelsen förnyat förtroende för det kommande året. Protokoll från mötet hittar du under medlemssidan.

I samband med årsmötet presenterades även det projekt som upptagit mycket av styrelsens fokus det senaste året, nämligen arbetet med den bok om alla Saabs bilar, som författats av Per-Börje Elg och kommer att lanseras i samband med festivalen. Läs mer i separat artikel nedan.

Under årsmötet avtackades även Eva Östling som suttit med i styrelsen sedan föreningen bildades 2012. Eva som haft ansvar för medlemsregistret jobbade länge som sekreterare inom olika ledningsfunktioner på Teknisk utveckling på Saab och har därför varit en klippa på att hålla ordning på alla gubbar i styrelsen.

Ny bok: Saab – Alla bilarna 1947-2012

Nya boken Saab – alla bilarna 1947-2012

Vi vill idag berätta om Saab Car Museum Support Organizations största projekt hittills.

Den 10:e juni i samband med Saab Car Museum Festival, kommer boken ”Saab – Alla bilarna 1947-2012” att lanseras till försäljning på Saab Car Museum i Trollhättan. Boken är det optimala uppslagsverket om Saabs alla modeller och ett måste för alla Saab-konnässörer.

Författare till boken är Per-Börje Elg. Per-Börje var under många år anställd på Saabs Personbilsdivision och arbetade då på marknads- och informationsavdelningarna. Per-Börjes kunskaper om Saab är genuin och välgrundad.

Per-Börje Elg har skrivit boken om alla Saabs bilar

Vi vill i detta sammanhang även nämna föreningens vice ordförande Melker Persson, som har agerat projektledare för bokens framtagande.

Bokens tillblivelse är helt finansierad av Saab Car Museum Support Organization genom medlemsavgifter och donationer. Upplagan om 5000 böcker överlämnas av föreningen som en gåva till Saab Car Museum, och alla intäkter från försäljningen kommer därmed att gå till Muséet.

Under Saab Car Museum Festival kommer boken att säljas i Muséets butik. I anslutning till Muséet kommer det finnas möjlighet att få sin bok signerad av författaren Per-Börje Elg som kommer att finnas i föreningens tält. Efter festivalen kommer boken även att vara tillgänglig i muséets webbshop

Vi ses på Saab Car Museum Festival 10-12 juni.

Information om festivalen kommer att publiceras löpande på Saabmuséets hemsida

Stödföreningens Grupp 3-bilsprojekt i Saab Cars Magazine.

Den sjunde utgåvan av Saab Cars Magazine är här! Ett fullmatat magasin som du förstås inte bör missa.

Nu med ett fullmatat reportage om den Grupp 3-bil som Saab Support Organization restaurerat som tidstypiskt exempel på hur en racing-Saab såg ut på 60-talet och som nu står på Saab Bilmuseum.

Köp den på Saab Car Museum eller beställ den från Klassiker: https://www.klassiker.nu/repo…/nu-har-saab-cars-magazine-7

Saab 96 Grupp 3
Arg, snabb och rå – och inte byggd för historisk racing. Stödföreningen gjorde alla rätt. Foto Claes Johansson
Foto Claes Johansson