Grupp 3-projektet, del 5

April 2019 – Montering

  • Grupp-3-del-5-1
  • Grupp-3-del-5-2
  • Grupp-3-del-5-3
  • Grupp-3-del-5-4
  • Grupp-3-del-5-6
  • Grupp-3-del-5-5

Under februari och mars har monteringsarbetet ”flutit på” bra. Istället för hatthylla och baksäte har mattsvarta aluminiumplåtar monterats. Sidorutor och bakruta i glas har ersatts med plastrutor för att spara vikt. Den ursprungliga instrumentbrädan hade allt för många borrade hål, så den behövde ersättas. En begagnad letades fram och efter några försök lyckades grabbarna på Lackman AB blanda en perfekt grå färg som stämde båda vad gällde kulör och glans. Denna färg finns nu för övrigt att köpa på Saabklubbens reservdelslager. Dörrarnas insidor har klätts med mellangrå galon i enlighet med minnesbilder hos de gamla tävlingsmekanikerna.

Den ultralätta bagageluckan i glasfiber passades in liksom de lika lätta bakskärmarna. Bakluckans lås har ersatts av två remmar och det tunga handtaget togs bort. Skyltbelysningen kommer nu från Saab 93. Styrväxel och rattlagerbock kom på plats och växellådan kunde monteras då drivaxlar var monterade.

Värmeaggregatet har ersatts av en kraftig flexibel ventilationsslang för att få friskluft till vindrutan i händelse av regn. Motorrummet ”börjar växa fram” då elkomponenterna återmonterades. Stötfångaren bak återmonterades ej, och främre stötfångaren har ersatts av en skena för elkomponenter i enlighet med originalbilen.

Nu väntar vi på nya bränsleslangar till och från de dubbla SU-bensinpumparna som skall ”mata” den dubbla Solexförgasaren. I samband med Svenska Saabklubbens årsmöte hade vännerna från Saabklubbens reservdelslager med sig en ny vindruta och ny gummilist till rutan.

Vid årsmötet berättade Åke Zackrisson och undertecknad om projektet och bilen visades för första gången offentligt.

Det som nu återstår är att installera motorn och framförallt bränslesystemet. Samt ett tvåtums avgassystem med sedvanlig ljuddämpare, men också ett s.k. rakt rör, d.v.s. avgaserna kommer ut bakom hö dörr utan att ha passerat bakre ljuddämparen. Sedan återstår injustering av förgasarna.

Nästa steg i projektet
Tillbaka