Grupp 3-projektet, del 3

December 2018 – Grundmålning

  • Grupp-3-del-3-2
  • Grupp-3-del-3-1
  • Grupp-3-del-3-3
  • Grupp-3-del-3-4
  • Grupp-3-del-3-5
  • Grupp-3-del-3-6
  • Grupp-3-del-3-7
  • Grupp-3-del-3-8
  • Grupp-3-del-3-9
  • Grupp-3-del-3-10

Projektet har sakta gått vidare trots det oerhört mödosamma arbetet med att få bort gammal färg och karosseritätning från golvet i kupé och motorrum, men även gamla tiders underredsmassa i kanterna på bagagerumsgolvet. Sedan var karossen äntligen färdig för grundmålning.

Om man sprutlackerar inomhus innebär det att man har färgdamm precis överallt i lokalen efteråt, såvitt man inte förfogar över en lackbox. För att lösa detta problem inväntade Åke och broder Leif en helgdag då det var ”lugnt” i handelsområdet där verkstaden ligger och lade ut en stor presenning på gården. Sedan förbereddes allt minutiöst, grundfärgen blandades, karossen stod precis vid porten osv. Problemet var bara att just denna dag visade termometern – 2 grader Celsius och stundtals kom det snö. Men mellan snöfallen rullades bilen ut och undersidan grundmålades, sedan in i verkstaden för att värmas upp igen och vridas på ”rätt köl” och mer färg fylldes på i sprutan. Sedan lackades karossen invändigt + hjulhus, motorrum och den nya karossidan.

I mitten på november reste Åke och jag till Linköping för att träffa Bo Lindman och hämta extremt tunna bakskärmar samt bagagelucka i glasfiber, som suttit på en bil man kört isracing med. Även dessa komponenter behövde omsorg, en skärm hade en skada som fick lagas och diverse hål spacklas igen.

Nästa steg i arbetet var att lackera undersidan av karossen med ytlack. Hos Lackman hade man blandat 1 liter av den gamla klassiska tävlingsbilsfärgen Saab R2, Toreadorröd. Helgen efter att bilen grundlackats var det dags för en repris och karossen fick en elegant högblank röd färg på undersidan.

Efter att den nya lacken fått ”sätta sig” några dagar monterade vi de sedan tidigare förberedda pivothjulen i bärarmsinfästningarna fram och bak och karossen kunde komma ner på golvet igen då den kopplades bort från karosserivaggan.

Nu övergick renoveringen till att bl.a. göra i ordning ”smådelar” som gälar, huvjärn osv. Dörrarna modifierades genom att all onödig plåt skars bort och även fönstervevar (med tillbehör) togs bort. På gamla tävlingsbilar brukade öppning och stängning av fönstret skötas av en läderrem, så kommer det att bli även på vår bil.

Den blå bilen hade ju använts i tävlingssammanhang i flera år så det fanns lite småskavanker på dörrarna som fordrade riktning, spackling och grundmålning.

Vi har nu fått tillbaka GT-stolen som efter ett oerhört tidskrävande handarbete av Anita Lindholm på Håby Sömnad fått en helt ny klädsel och är åter i originalutförande.

Nästa steg i förberedelserna för lackering var att mattslipa alla synliga ytor på karossen utvändigt och invändigt, ett nog så tidsödande moment. Slutfasen av arbetet i Munkedal innebar att vi passade in motorhuv, dörrar och skärmar. Efter samråd med lackerarna på NEVS sitter nu dörrarna på plats liksom huven (av transportskäl), men skärmar och baklucka är ”lösa” för att de skall kunna lackeras på in och utsida. Just nu väntar vi på att få låna en täckt biltransportkärra. Förhoppningen är att karossen kan lackeras före jul och sedan får färgen ”sätta sig” över helgdagarna för att vi i januari skall kunna börja bygga upp bilen igen.

Nästa steg i projektet
Tillbaka