VARIFRÅN
Konsolidering I början av 1930-talet av den begynnande svenska flygindustrin, kombinerat med 1936 års försvarsbeslut att skapa en svensk militär flygindustri, medförde att SAAB bildades I två steg:
– Svenska Aeroplanaktiebolaget bildat 1937, ägt av Wenner-Grengruppen. Huvudkontor och en fabrik uppfördes i Trollhättan. Angränsande anlades en ny fabrik för NOHAB Flygmotorfabriker, senare Volvo Flygmotor, och ett flygfält.
– Svenska Aeroplanaktiebolaget förenades med Linköping-baserade ASJ-A till Svenska Aeroplan AB (SAAB), med ägare Wallenberg-
gruppen. Huvudkontor och utveckling flyttades till Linköping.
VARFÖR?
Företagsledningen för SAAB förutsåg några år in på 1940-talet behovet av att bredda verksamheten till nya områden, också civila, efter avslut av andra världskriget. Ett antal olika förslag utreddes och bearbetades, däribland möjligheten att utveckla och producera en liten personbil.
HUR ?
Företagsledningens beslut att undersöka behoven och möjligheterna för att producera en personbil initierade nedanstående förstudier för project XP92 under hösten -44 / våren -45:
– Gunnar Ljungström & Ture Svensson undersökte de tekniska aspekterna
– Sixten Sason utvecklade formgivningsförslag; konventionella och ett radikalt
– Hugo Möller utredde behoven och kraven m a p produktion
Vid SAAB styrelsemöte 14/6 – 45 valdes Sasons radikala designförslag och 200 000 kr anslogs för konstruktion och byggande av prototyper. Gunnar Ljungström, utsedd till utvecklingsansvarig rekryterade under hösten -45 ett 10 man starkt projektteam, placerade I Linköping.
Styrelsen beslöt 16/1 1946 att bygga en första prototyp, 92001, dvs “Ur-Saaben”. Färdigställd visades den för företagsledningen 4/6 1946.
Året 1947 var betydelsefullt av flera skäl:
– Styrelsebeslut 27/2 att slutföra projektet m a p utveckling och förbereda/installera för produktion.
– Pressvidning 10/6 i Linköping.
– Kontrakt med Svenska återförsäljaren Philipsons för en förhandsbeställning på 8 000 bilar.
– Utveckling och prototypbyggnation börjar överföras till Trollhättan.
Serieproduktion startade tidigt i december 1949 , med första leveranser av kundbilar i januari 1950.
Beskrivningen ovan är mycket koncentrerad.
För mer detaljerad och utförlig information rekommenderar vi boken ”SAAB – WE did it!” som finns att köpa i Saabmuséets webshop. Köp boken.
Boken innehåller mycket ej tidigare publicerat material som vindtunneltesterna av Saab 92001 på KTH, pionjärkollegorna på Saab och mycket mer. Ett måste för Saabkonnässören. Boken är skriven och utgiven på engelska.
Nedan ses några bilder ur boken.
Målsättning med produkten enligt Gunnar Ljungström i hans artikel från 1949: SAAB 92 – En liten personbil
(ref Vingpennor nr 11, SAAB Linköping) – Avsikten har varit att åstadkomma en robust och lättskött, möjligast ekonomisk vagn med goda prestanda men utan långtgående krav på utrymme utöver acceptabla sittplatser för de fyra åkande samt utan lyx.