Saab Granturismo 750

Historiska SAAB – från VIPS-tidningen Nr 2,1958
Anpassat av Ray Beaufoy 2024-11-15

Granturismos instrumentering är som synes mera omfattande an standard-93:ans. Likaså är framstolarna betydligt bredare och större.

I mitten av mars skeppades till USA de första exemplaren av en ny Saab-bilversion av mera sportbetonat utförande än standardtypen. Bilen har döpts till Saab Granturismo 750. Motorn i denna bil är av samma utförande som de motorer vilka vissa Saabbilar varit utrustade med under senaste året vid olika tävlingar för specialstandardbilar enligt grupp III. bland annat har de bilar som i år blev etta, tvåa och femma i SM på isbana, varit utrustade med dylika motorer. Motorstorleken är 748 cc och vagnen går alltså internationellt sett i klass H, dvs. bilar från 500—750 cc.

Till trimningssatsen för Granturismo motorn hör den dubbla förgasaren som här syns mitt i bilden.

Granturismo är i första hand avsedd för export och då närmast för USA-marknaden. – Bilen, som till det yttre endast i få detaljer skiljer sig från Saab-93B, har en upptrimmad 93-motor med normal max. effekt av 45 hk (DIN). Den som köper Granturismo för tävlingsbruk kan dock genom anskaffning av en extra motortrimningssats lätt få upp effekten i 55 hk (DIN). Trimningssatsen, som består av förgasarhals, dubbla förgasare, luftfilter och avgasrör, kan av Granturismo ägaren lätt monteras hemma i garaget. övriga tekniska ändringar i förhållande till 93B är ändrad differentialväxel, avgassystem i specialutförande och ökade bromstrummor fram, från 8 till 9 tum. Granturismo får därmed en total bromsyta av 675 cm2.

De flesta synbara förändringarna hos Saab Granturismo 750 finner man i interiören. Tonvikten har lagts på komfortabla framstolar som är plyschklädda och har skålade ryggstöd med justerbar ryggkudde. Passagerarstolen har nackstöd, och ryggstödet kan med stolen på plats fällas bakåt till sovläge i plan med baksätet. Baksätet är kortare och mera spartanskt än på standard-93, men ger plats för två personer. Under bakre armstöden finns inbyggda förvaringsplatser för termos och läskedrycksflaskor. Dörrarna är försedda med rymliga handskfack. För båda framsätena finns säkerhetsbälten av Vattenfallsstyrelsens modell*.

  • Ett initiativ för att förhindra allvarliga skador togs av statliga Vattenfall, som tog fram ett säkerhetsbälte som företaget monterade in i sina bilar 1956. Motormännen propagerade tidigt för användandet av bilbälten och tog 1955 fram en variant, M-selen, den första trepunktsselen i landet.
Förvaringsfickorna vid baksätet rymmer läskedrycks- och termosflaskor, lunchpaket osv.

Instrumentbrädan är i sportvagnsutförande och omfattar hastighetsmätare, varvräknare, bränslemätare, kylvattentemperaturmätare och Halda Speed-Pilot. Som nyhet tillkommer dessutom cigarrettändare och startkontroll i tändningslåset samt grepphandtag för frampassageraren/ kartläsaren. Saab Granturismos standardutrustning innefattar vidare vindrutespolning, två utvändiga backspeglar, förkromade hjultallrikar, dubbla dimljus och backljus, plåt över tröskeln, stänkplåt vid bakskärmens framkant och Granturismomärke. Vagnen introducerades i USA vid den stora bilutställningen i New York den 5 — 13 april och tilldrog sig mycket smickrande uppmärksamhet.

Under utställningstiden i New York besökte VD och ekonomidirektör Torsten Arnheim USA och ses här ta en titt på Granturismo tillsammans med John Potter, biträdande försäljningschef i Saab Motors. Vagnen är målad i de amerikanska racertävlings-färgerna vitt och blått och framför den har arrangerats en del av de priser Saab-93 hemfört vid biltävlingar i Amerika.