I den brittiska kronkolonin Hong Kong, som har flest bilar per väg mil i världen, har Saabbilen gjort en god start sedan försäljningsarbetet startade för omkring ett år sedan. Detta berättar i denna artikel redaktör Lennart Cedrup, tidigare Vips-rapportör från fjärran Saabmarknader.
Efter försäljningsframgångar i Singapore, Malaya och Thailand har Saab hittat ännu längre österut nämligen till Hong Kong. För ungefär ett år sedan inleddes förhandlingarna mellan Saab i Linköping och China International Motors Ltd. I våras besökte då direktören för Hong Kong bolaget Mr. Edward Eu Saab i Linköping. varvid kontraktet undertecknades och den 15 augusti i år invigdes den nya utställningshallen på Kowloonsidan i Hong Kong och därmed var Saab introducerad på ännu en asiatisk marknad.
China International Motors Ltd. är kontrollerad av framstående kinesiska affärsmän i Hong Kong, medan bolagets verkställande direktör är populära Geoffrey Bonstead. China International Motors representerar även Vauxhall, Buick, Daimler och GMs Kanadabyggda Arcadia. Saab, vars bolag in Hong Kong heter Continental Motors Ltd. har emellertid fått egen utställningslokal på Kowloon-sidan (den engelska Kronkolonin Hong Kong består av ön Hong Kong där de flesta utlänningar bor, Kowloon och New Territorium som ligger närmast den Kinesiska fastlandet och som England arrenderat av Kina på 99 år).
Saablokalen ligger i Imperial Court byggnad vid 79 Waterloo Road, ca 15 min taxi från färjeläget och chefen James Wong hoppas naturligtvis att det moderna slaget vid Waterloo skall bli lika framgångsrikt för Saab som den historiska för den engelska generalen Wellington som 1815 besegrade Napoleon.
Över det stora fönstret står det Continental Motors som har krämfärgat mosaikgolv och ett antal speglar, vilka gör Saabraden oändliga, är mycket attraktiv.
Vi har haft en god start säger James Wong och vi säljer ungefär 15 Saab per månad. Det låter inte mycket med tanke på Hong Kongs över 3 miljoner invånare, men att sälja bilar i Hong Kong är sannerligen inte den lättaste och f.ö. har endast en liten procent av de 3 miljoner råd med bil. Eftersom Hong Kong i motsats till alla andra länder i Asien tillåter fri bilimport konkurrerar 57 märken om marknaden. De icke engelska bilarna drabbas av den s.k. preferenstullen på 15 procent och dessutom finns sedan något år en 10 procentig registreringsavgift. Denna tillkom för att framtvinga högre priser som en åtgärd att hålla kronkolonins bilbestånd inom rimliga gränser. Bilskatten per år är HK $ 160 (ca 90 kr) för bilar 1000–1500 cc och HK $220 för bilar över 1500 cc.
Saab känt genom international tävlingssegrar
Trots den hårda konkurrensen har vi utan svårigheter sålt de bilar vi importerar från Sverige, säger James Wong, Saabs många segrar i internationella tävlingar har gjort märket känt i Hong Kong sedan länge, dess framgångar har uppmärksammats både i den engelska (3 tidningar) pressen i Hong Kong och i radions (2 stationer), motorkrönikor nämns Saab regelbundet. I vår annonsering trycker vi också mycket på tävlingsframgångarna.
Jag tror f.ö. att bilkunderna speciellt i Hong Hong påverkas mycket av tävlingsresultat säger James Wong. Vår lilla kronkoloni är nämligen synnerligen intresserad av biltävlingar och vår automobilklubb arrangerar alla slags tävlingar som arrangeras kan i de trånga gränderna och uppför de branta backar (är i ett par fall 40 graders stigning), familjetävlingar, bilorientering, säkerhetstävlingar och så vidare, och så snart en tävling går har tidningarna fullt pådrag med reporters och fotografer. Därför är det ganska naturligt att båda de ca 20.000 västerlänningar och de tidningsläsande kineserna i Hong Kong vet vilka märken som klara sig bäst .
Våra kunder kräver god servicechef och vi har en verkstad med lager för Saab vid China International Motors kontor på Hong Kongsidan och en Saabverkstad vid Waterloo Road.
Saabs 2-taksmotor och de 2 dörrarna vållar oss föga besvär i försäljningsargumentering säger James Wong. Vad blandning av bensin och olja berättar är att alla är nöjda, sedan vi talat om att bränslet blandar sig automatiskt och 2 eller 4 dörrar förefaller helt vara en vanesak.
Bland färgerna leder vit före rött – svart har vi inte ens i lager då Hong Kongs klimat är för den färgen. Det är mycket roligt att kunna berätta för VIPS läsare säger James Wong att vi ännu inte haft ett klagomål från våra kunder. Saaben går perfekt, den klarar lätt Hong Kongs exceptionella branta backar, och sommarens höga relativa fuktighet påverkar inte bilens prestanda.
Om Hong Kong sett ur konkurrenssynpunkt är unik i världen, är Hong Kong också märklig ur den synpunkten, att kronkolonin har flest bilar per väg mil än något annat land i världen.
Enligt officiella siffror trängdes den 31 augusti i år 60.299 rullande olika slags fordon (818 Rickshaws) på Hong Kongs 510 miles vägnät, dvs mer än 100 per mile. Som jämförelse kan nämnas att England har ca 30 fordon per mil, Västtyskland 22, USA 20, och Frankrike 12.
Trängseln är med andra ord enorm på Hong Kongs mest berömda gator Queens Road, Pedder Street, och Des VOEUX Road på Hong Kongsidan och Kowloons långa Nathan Road, Salisbury Road, med Hong Kongs mest berömda Hotell Peninsula och Chatham Road med den engelska trafikkulturen förnekar sig inte heller i Hong Kong. Trafiken flyter med tanke på omständigheterna förbluffande fint.
De flesta sträckorna är enkelriktade och de kinesiska poliserna i kurar med pagodtak dirigerar trafiken i bästa bobbystil. Efter några månader i Tokyos skräcktrafik med bilar kryssande hur som helst mellan filerna väntar man sig ungefär samma elände i Hong Kong, alltså bilister som inte tar någon som helst hänsyn till bakomvarande bilar. Men Hong Kongbilisten tiger och lider och stannar i filen, han hänger inte ens över signalhornet utan han nöjer sig med några enstaka tutningar och även med risk att mötas av protester av många västerlänningar i Hong Kong, vågar man säga att bilisterna (även de västerländska) kör med kultur.
Parkeringsproblem utan lapplisor
Jodå, parkeringsproblem möter man även i Hong Kong. I centrala delarna av Kowloon och Hong Kong är det både parkering- och stoppförbud och P-bössorna blir allt vanligare, där parkering tidigare varit fri. De speciella parkeringsplatserna räcker inte långt, ändå är avgiften 50 cent (ca 45 öre) för 2 timmar och ca 1,80 kr (2 HK dollar) för hel arbetsdag. Genom att ett nybygge uppskjutits 2-3 år har bilisterna fått en mängd fria parkeringsplatser som en extra jul-klapp, i övrigt räddar sig bilisterna in på ett P-hus i två våningar vid Hong Kongs färjeläge. Vad som däremot saknas är lapplisor.
–Om vi ändå hade dem, suckar svenskarna-så åtminstone något nöje kunde förknippas med böter för fel parkering.
Trots trängseln på gatorna och trots konkurrensen mellan märkena misströstar dock inte bilagenturerna i Hong Kong. De vet ju, att kineserna liksom alla andra nationer vill arbeta sig upp på den sociala skalan och att en bil är ett av de första målen för de allra flesta. China International Motors Ltd räknar med att Saab, vars storlek passar Hong Kong, skall bli ett av de populäraste märken.