svenska | english

Saab Car Museum Support Organization

Nyheter

Rapport Grupp 3 projektet oktober 2018

Rapport Grupp 3 projektet oktober 2018

2018-11-02 - ADMIN

För att komma vidare med renoveringsarbetet tillverkade vi en karossnurra av två st. Biltema motorstativ + fyrkantsrör och diverse järn från ”skrotlådan”. Karossen kom då upp ca 1 meter och vi kan vrida den nästan 90 grader för att enkelt kunna arbeta med undersidan.

Av bilder kan man se att P 90238 hade 5 bultade fälgar under is säsongen, men till sommarsäsongen utrustades med 4-bultade Sportfälgar, givetvis hade tävlingsavdelningen tillgång till dessa, eftersom Saab Sport presenterade augusti/september 1962. Vi har valt att bygga replikan med Sportbromsar och varit lyckosamma att få tag i dylika, av det mycket ovanliga tidiga utförandet.

De gamla tävlingsmekanikerna kunde förtälja att Saabs banbilar kördes med Billstein stötdämpare, i Sverige på 60-talet benämnda Auto Trygg. Föreningen fick fyra dämpare av Hans Svedinger i Skåne men tre av dessa behövde renoveras. Emellertid kunde den välkände Saabåkaren Anders Jensen i Borås bistå oss med en uppsättningen fungerande dämpare och jobbar med att tillverka tidtypiska dekaler till dessa.

En seriös renovering fordrar att allt ”fastskruvat” tas bort från karossen. Det innebär också att vi kunnat dela upp arbetsuppgifterna och ”portionerat ut” delar till arbetsgruppens medlemmar.

Hans Eklund (som renoverat flera Sonetter och byggt flera tävlingsbilar) har tagit sig an framvagnen och konverteringen till Sportbromsarna. Jan Liedberg (med lång erfarenhet av bilrenovering och byggande av rallybilar) har ansvar för bakaxel, tropik huv, rattlagerbock, GT-stols underrede och byggande av luftrenare + fästet för varvräknaren på rattlagerbocken. Nils Gunnar Svensson (motoringenjör på tävlingsavdelningen på 60-talet) ansvarar för ”små delar” i motorrummet. Sten Olof Göthberg (ordförande i Saabs Veteranförening) skall restaurera fälgar och träratt. Björn Mohlin (som tillsammans med sonen Mikael bygger Sveriges snabbaste 2-takts Saabar) skall gå igenom motorn.

Vi valde att inte lämna bort karossen för blästring, bland annat för att inte tappa tempo och kunna både rostlaga och rengöra samtidigt. Mycket tid har gått åt att ta bort det ställvis upp till 2 cm tjocka lagret av underredsmassa. Den som varit flitigast vid detta momnet är Åkes bror Leif. Rostskyddet har också ställt till med lite bekymmer i samband med svetsning av t.ex. Tröskelbalken. Emellertid är de noggranna och upprepade rostskyddsbehandlingarna givetvis förklaringen till att bilen har så få rostskador. Först har vi skrapat med spackelspade och i hjulhusen slipat med stålborste i vinkelslipen och slutligen tvättat med avfettningsmedel.

Bilen står fortfarande i Zackrissons verkstad och Åke har ägnat oerhört många timmar åt mycket noggrann rostlagning, som till och med för ett tränat öga är svår/omöjlig att upptäcka då de är slipade och spacklade, oftast med tenn. Tenn spackling är en metod som till stora delar fallit i glömska bland yngre mekaniker, men ger förutom en fin yta, ett utmärkt rostskydd.

Nu har vi också träffat målerichefen Bertil Gustavsson på NEVS och några av hans medarbetare, som lovat oss hjälpa till med lackering av projektbilen. Det känns lite som historiens vingslag att, när bilen skall ”återfödas” i en ny röd skepnad, sker det på den fabrik där den byggdes för 56 år sedan.

Glaset i sidorutor och bakruta skall ersättas med plastrutor för att spara vikt. Hos Plastmästar ́n i Mölndal har man varit vänliga och plockat ihop stuvbitar av polykarbonat, för att kostnaderna skall hållas nere. Den gamla GT-stolen från Saab–Anas tillbehörs program, håller på att få nytt rött tyg hos en bilsadelmakare Munkedal.

Ulf G Andersson

Projektledare Grp 3 projektet,

Saab Bilmuseum Stödförening

Underteckand tvättar bort underedsmassa

Bakskärmar med bortskrapad undredsmassa från den ena skärmen.

Bakre hjulhus där rostig plåt skurits bort och ersatts av ny

Här har Åke lagat det ganska svårt skadade hjulhuset och satt in en ny karossida + flyttat över de gamla svetsmuttrarna för skärmen

SAAB i HONG KONG - Tävlingsframgångar har bidragit till god försäljningsstart

SAAB i HONG KONG - Tävlingsframgångar har bidragit till god försäljningsstart

2018-10-31 - ADMIN

I brittiska kronkoloni i Hong Kong -som har mest bilar per väg mil i världen-har Saabbilen gjort en god start sedan försäljningsarbetet startade för omkring ett år sedan. Detta bl.a. berättar i denna artikelredaktör: Lennart Cedrup, tidigare Vips rapportör från fjärran Saabmarknader.

Backarna på Hong Kong sidan är mycket branta -upp till 40 grader -men Saaben klarar dem fint.

Efter försäljningsframgångar i Singapore, Malaya och Thailand har Saab hittat ännu längre österut nämligen till Hong Kong. För ungefär ett år sedan inleddes förhandlingarna mellan Saab i Linköping och China International Motors Ltd. I våras besökte då direktören för Hong Kong bolaget Mr. Edward Eu Saab i Linköping. varvid kontraktet undertecknades och den 15 augusti i år invigdes den nya utställningshallen på Kowloonsidan i Hong Kong och därmed var Saab introducerad på ännu en asiatisk marknad.

China International Motors Ltd. är kontrollerad av framstående kinesiska affärsmän i Hong Kong ,medan bolagets verkställande direktör är populära Geoffrey Bonstead ,China International Motors representerar även Vauxhall Buick .Daimler och GM ´s ,Kanada byggda Arcadia .Saab -vars bolag in Hong Kong heter Continental Motors Ltd.-har emellertid fått egen utställningslokal på Kowloon -sidan ( den engelska Kronkolonin Hong Kong består av ön Hong Kong -där de flesta utlänningar bor -Kowloon och New Territorium ,som ligger närmast den Kinesiska fastlandet och som England arrenderades av Kina på 99 år).

Särskilt på toppen på Hong Kong sidan bjuds man en mycket vacker utsikt över hamnen.

Saab lokalen ligger i Imperial Court byggnad vid 79 Waterloo Road -ca 15 min taxi från färjeläget -och chefen James Wong hoppas naturligtvis att det moderna slaget vid Waterloo skall bli lika framgångsrikt för Saab som den historiska för den engelska generalen Wellington som 1815 besegrade Napoleon.

Över det stora fönstret står det Continental Motors som har krämfärgat mosaikgolv och ett antal speglar, vilka gör Saab raden oändliga. är mycket attraktiv.

Vi har haft en god start säjer James Wong, och vi säljer ungefär 15 Saab per månad -Det låter inte mycket md tanke på Hong Kong s över 3 miljoner invånare, men att säljer bilar i Hong Kong är sannerligen inte den lättaste -och f.ö. har endast en liten procent av de 3 miljoner råd till att bil. Eftersom Hong Kong i motsats till alla andra länder i Asien tillåter fri bilimport konkurrerar 57 märken om marknaden. De icke engelska bilarna drabbas av den s.k. preferenstullen på 15 procent -och dessutom finnssedan något år en 10 procentig registreringsavgift. Denna tillkom för att framtvinga högre priser som en åtgärd att hållas kronkolonins bilbestånd inom rimliggränser. Bilskatten per år är HK $ 160 (ca 90 kr) för bilar 1000–1500 cc och HK $220 för bilar över 1500 cc.

Chefen för Saabs försäljning i Hong Kong Mr. James Wong och hans söta sekreterare.

Saab känt genom international tävlingssegrar

Trots den hårda konkurrensen har vi utan svårigheter salt de bilar vi importerar från Sverige, säjer James Wong, Saabs många segrar i Internationella tävlingar har gjort märket känt i Hong Kong sedan länge -dess framgångar har uppmärksammats båda i den engelska (3 tidningar) pressen i Hong Kong och i radions (2 stationer), motorkröniker nämns Saab regelbundet vår annonsering trycker vi också mycket på tävlingsframgångarna.

Jag tror f.ö. att bilkunderna speciellt i Hong Hong påverkas mycket av tävlings resultat säjer James Wong -.Vår lilla kronkoloni är nämligen synnerligen intresserad av biltävlingar och vår automobilklubb arrangerar alla slags tävlingar som arrangeras kan i de trånga gränderna och uppför de branta backar (är i ett par fall 40 grader s stigning) ,familjetävlingar, bilorientering, säkerhetstävlingar och så vidare, och så snart en tävling går har tidningarna fullt på drag med reporters och fotografer .Därför är det ganska naturligt att båda de ca 20000 västerlänningar och de tidningsläsande kineserna i Hong Kong vet vilka märke som klara sig bäst .

Våra kunder kräver god servicechef vi har en verkstad med lager för Saab vid China International Motors kontor på Hong Kong sidan och en Saab verkstad vid Waterloo Road.

En kineskvinna med stången med de två korgarna beundrar en Saab i utställningslokalen i Kowloon.

Saabs 2-taks motor och de 2 dörrar vållar oss foga besvär i försäljnings argumentering säjer James Wong. Vad blandning av bensin och olja berättar är att alla är nöjda, sedan vi talat om att bränslet blandar sig automatisk och 2 eller 4 dörrar förefaller helt vara en vana sak.

Bland färgerna leder vit före rött-svart har vi inte ens i lager _då Hong Kongs klimat är för den färgen. Det är mycket roligt att kunna berätta för VIPS läsare säjer James Wong att vi ännu inte haft ett klagomål från våra kunder. Saaben går perfekt, den klarar lätt Hong Kongs exceptionella branta backar, och sommarens höga relativa fuktighet påverkar inte bilens prestanda.

Om Hong Kong sett ur konkurrenssynpunkt är unik i världen, är Hong Kong också märklig ur den synpunkten, att kronkolonin har flest bilar per väg mil än något annat land i världen.

Enligt officiella siffror trängdes den 31 augusti i år 60 299 rullande olika slags fordom (818 Rickshaws) på Hong Kongs 510 miles vägnät, dvs mer än 100 per mile. Som jämförelse kan nämnas att England har ca 30 fordon per mil, Väst Tyskland 22, USA 20, och Frankrike 12.

Trängsel är med andra ord enorm på Hong Kongs mest berömda gator Queens Road, Pedder Street, och Des VOEUX Road på Hong Kong sidan och Kowloons långa Nathan Road, Salisbury Road, med Hong Kongs mest berömda Hotell Peninsula och Chatham Road med den engelska trafikkulturen förnekar sig inte heller i Hong Kong. Trafiken flyter med tanke på omständigheterna förbluffande fint.

De flest sträcken är enkelriktade och de kinesiska poliserna kurar med pagodtak dirigerar trafiken i bästa bobby stil .Efter några månader i Tokyos skräck trafik med bilar kryssande hur som helst mellan filen väntar man sid ungefär samma elände i Hong Kong -.alltså bilister som inte tar någon som helst hänsyn till bakomvarande bilar .Men Hong Kong bilisten tiger och lider och stannar i filen, han hänger inte ens över signalhornet utan han nöjer sig med några enstaka tutningar och även med risk att mötas av protester av många västerlänningar i Hong Kong ,vågar man säjer att bilisterna ( även de västerländska ) kör med kultur.

Parkeringsproblem med inga lapp -Liser

Jodå, parkeringsproblem möter man även i Hong Kong. I centrala delarna av Kowloon och Hong Kong är det båda parkering och stoppförbud och P-bössorna blir allt vanligare, där parkering tidigare varit fri. De speciella parkeringsplatserna räcker inte långt, ändå är avgiften 50 cent (ca 45 öre) för 2 timmar och ca 1,80 kr (2 HK dollar) för hel arbetsdag. Genom att ett nybygge uppskjutits 2–3 år har bilisterna fått en mängd fria parkeringsplatser som en extra jul-klapp-i övrigt räddar sig bilisterna in på ett P-hus i två våningar vid Hong Kongs färjeläge. Vad som däremot saknas är Lapp-lisor.

-om vi ändå hade dem, suckar svenskarna-så åtminstone något nöje kunde förknippas med böter för fel parkering.

Trots trängseln på gatorna och trots konkurrensen mellan märkena misströstar dock inte bilagenturerna i Hong Kong. De vet ju, att kineserna liksom alla andra nationer vill arbeta sig upp på den sociala skalan och att en bil är ett av de första målen för de allra flesta. China International Motors Ltd räknar med att Saab, vars storlek passar Hong Kong , skall bli ett av de populäraste märken.

Premiär för boken om Saabs bilpionjär Gunnar Ljungström

Premiär för boken om Saabs bilpionjär Gunnar Ljungström

2018-10-09 - ADMIN

Läs pressrelease här.

Ulf G Andersson

Rapport Grupp 3 projektet augusti 2018

Rapport Grupp 3 projektet augusti 2018

2018-09-05 - ADMIN

En pressrelease har skickats ut till de fyra ”gammelbilstidningarna” i Sverige, i samband med att projektet offentliggjordes. Vi har fått respons från Classic Motor som publicerat en notis. Vidare har vi fått löfte om artiklar i Norska Saabklubbens tidning ”9-posten” och Svenska Saabklubbens tidning ”Bakrutan.”

Nu har arbetet med bilen kommit igång ordentligt. Den står i Zackrissons Verkstad i Munkedal och har plockats ner den totalt. Alla delar är nogsamt packade i lådor och kablar är märkta osv. Även hjulaxlarna är borttagna och vi skall tillverka en karosserisnurra för att kunna rotera bilen, för rengöring av underrede och målning. Märkligt nog gick inte EN ENDA bult av då bilen demonterades!! Rostskyddet i hjulhus är bortaget och ytorna rengjorda med roterande stålborste

Vi har nu full överblick över rostskadorna och kan konstatera att golvet är helt intakt. Största problemet är vänster karossida och hjulhus bak. En ny karossida har införskaffats och skall monteras. I övrigt är det mycket begränsade skador om än något tidsödande att laga professionellt. Till synes är det inga svåra ”plåtar” som fordrar lagning

Vi har även gått igenom vilka reservdelar som man i nuläget kan se behöver införskaffas. I första hand skall dessa köpas via Svenska Saabklubbens reservdelslager, där vi får sponsring i form av rabatt. Projektet kommer vidare att få sponsring med färg och slipmaterial från Lackman i Uddevalla och Vikens Maskin i Uddevalla, som har lovat hjälpa oss med nya bromsslangar och bränsleledning. Dessutom kommer vi att få fyra Sport fälgar från Christer Wigren i Landskorna.

Den 13/8 hade arbetsgruppen en träff med veteraner från Saabs tävlingsavdelning (Rolf Ebefors, Torbjörn Trollby och Nils Gunnar Svensson) som gav värdefull information om tävlingsbilarna från 60-talet.

En mycket glädjande nyhet är att projektet har fått en donation på 25 000 kr från en anonym givare, vilket givetvis är oerhört välkommet, eftersom ambitionen är att bygga bilen så likt originalet som det bra går och med så hög finish som är praktiskt och ekonomiskt möjligt. En stor utmaning är att finna en firma som kan hjälpa oss med omvandlingen från en blå till röd bil.

För närvarande letar vi efter tidtypiska Auto Trygg stötdämpare, midjebälte och en ny tankarmatur.

Ulf G Andersson - Projektledare Grp 3 projektet

Projektbilen i Zackrisson verkstad med brödernas Saab V4 Turbo Racing i bakgrunden

Det rostskadade hjulhuset och karossidan med en ny plåtdel som skall monteras.

Garagemöte med Saab veteraner och projektgruppen

Saab 96: Grupp 3 tävlingsbilsprojekt

Saab 96: Grupp 3 tävlingsbilsprojekt

2018-06-29 - ADMIN

Föreningens kassör Ulf G Andersson har skrivit en artikel om Saab 96: Grupp 3 tävlingsbilsprojektet som kan läsas här.

Inbudan till Årsmöte 2018

Inbudan till Årsmöte 2018

2018-04-05 - ADMIN

Saab Bilmuseum Stödförening inbjuder dig till Årsmöte onsdagen den 25 april 2018, klockan 18:00-19:00 på Saab Bilmuseum Trollhättan.

Agendan är bifogad.

Välkommen

Styrelsen för Saab Bilmuseum Stödförening

Historisk återblick & Saab på taket - Safari Rally 1964

Historisk återblick & Saab på taket - Safari Rally 1964

2018-03-31 - ADMIN

Bästa Saabvänner,

Här kommer några lästips (på engelska):

Saab på taket – Safari Rally 1964

Föreningens kassör Ulf G Andersson har skrivit en artikel om Safari Rallyt 1964 som kan läsas här.

Medlemsavgift 2018 & Saabböcker

Medlemsavgift 2018 & Saabböcker

2018-02-05 - ADMIN

Bästa Saabvänner,

Det dags för den årliga medlemsavgiften 300 kr, ditt årliga bidrag till Saab Bilmuseum via Stödföreningen. Avgiften inkluderar fritt inträde till museet för medlemmar.

Var vänlig att se sidan ” Medlemskap & Betalning” på vår hemsida och följ instruktionerna där. Vi uppskattar att få din betalning under februari.

Nya Saabböcker på gång

Som vi informerat tidigare finansierar Stödföreningen tryckning av två Saabböcker:

– Den första boken “The era of Gunnar Ljungström, A journey from 92 to 900”, skriven av Gunnar Johansson, släpptes vid Saab Car Museum Festival förra året. Signerade böcker finns fortfarande i Saab Car Museum Shop.

– Gunnar Larsson skriver en bok om Gunnar Ljungström, mannen som startade biltillverkningen på Saab, och hans medarbetare under perioden 1945-1969. Boken kommer säkerligen bli unik genom Gunnars eget Saabkunnande och hans mycket grundliga efterforskningar i många olika källor. Boken planeras bli klar i år.

Böckerna säljs via Saab Bilmuseum, som får hela intäkten från försäljningen, och syftet är givetvis att Bilmuseet skall kunna utvecklas ytterligare.

Du är viktig för oss och förhoppningsvis fortsätter du stödja oss även 2018.

Vänliga hälsningar

Thomas Sinclair - Ordförande

Julbrev 2017

Julbrev 2017

2017-12-09 - ADMIN

Årets julbrev kan läsas här.

Styrelsen för Saab Bilmuseum Stödförening

Donation till Saab Bilmuseum Stödförening som tack för transport i anslutning till bröllop

Donation till Saab Bilmuseum Stödförening som tack för transport i anslutning till bröllop

2017-10-11 - ADMIN

I somras använde vår medlem David Williams, Bournville i Storbritannien, sin fina Saab 99 Turbo för att transportera brudgum och best man till bröllopet. David fick då ett kuvert med kontanter som skulle vara en gåva till Saab Bilmuseum.

Vi tackar David och brudgummen för det lovvärda initiativet och önskar de nygifta lycka till.

Ulf G Andersson - Kassör

Ännu en unik Sonett I bild

Ännu en unik Sonett I bild

2017-09-06 - ADMIN

Efter den lilla artikeln om Saab Sonett Super Sport som publicerades här på hemsidan i december 2016, har den 91 årige rallyföraren Carl Magnus Skogh återfunnit ytterligare en unik Sonett bild.

Fyra Sonett Super Sport i depån vid den gamla landsvägsbanan utan för Falkenberg 1957. Bilarna deltog inte i tävlingen, utan uppvisnings kördes på banan i samband med en tävling. CM Skogh beskriver bilarna på bilden: från vänster, blå ( #5), vit ( #6), röd ( #2) och blek gul (#1). Skogh står bredvid den röda bilen.

Saab Car Museum Festival June 2017

Saab Car Museum Festival June 2017

2017-06-29 - ADMIN

Så var en fantastisk Saab helg avklarad från Fredag till Söndag 9-11 Juni. Saab Car Museum arrangerar denna festival vartannat år tillsammans med Saab Turbo Club of Sweden, Club Sonett Sweden och Svenska Saabklubben.

Helgen innebar en fantastisk ökning av medlemmar i Stödföreningen och en lyckad lansering av Gunnar Johanssons bok om bilarna under Gunnar Ljungströms eran från Saab 92 till 900. Boken sålde väldigt bra och Gunnar Johansson samt Gunnar Larsson, Olle Granlund, Carl-Magnus Skogh och Rony Lutz signerade sålda böcker så att pennorna glödde.

Peter Bäckström:

”Det är svårt att säga hur många besökare vi hade eftersom man inte behöver någon biljett när man går på området, men det var definitivt fler än 2013. Det är jättestort och kanske var det cirka 15 000-20 000 besökare under tre dagar”.

”På lördagen var det cirka 1 200 bilar på området och 150 bilar på Kinnekulle Ring. Det var rekordmånga”

På lördagen delades det första Carlsson på takets stipendium ut till Björn och Mikael Mohlin med följande motivering:

”Björn och Mikael Mohlin har lyft racing med tvåtakts-Saab till en ny och högre nivå. Genom en omfattande och gedigen arbetsinsats, tillsammans med ett stort tekniskt kunnande och en utomordentlig förarskicklighet har teamet slagit konkurrenter med både lättare bilar och med större motorer.

Baserat på denna beundransvärda prestation är de därför mycket värdiga mottagare av det första ”Carlsson-på-taket stipendiet”.

Vi önskar dessa båda lycka till och fler framgångar på Racingbanorna.

Vi tackar alla deltagare för en otrolig insats under tiden innan och under festivalen och hoppas på fler anmälningar av nya medlemmar i efterdyningarna av denna helg.

Thomas Sinclair

Inbudan till Årsmöte 2017

Inbudan till Årsmöte 2017

2017-04-11 - ADMIN

Saab Bilmuseum Stödförening inbjuder dig till Årsmöte torsdagen den 27 april 2017, klockan 18:00-19:00 på Saab Bilmuseum, Trollhättan.

Agendan är bifogad.

Välkommen

Styrelsen för Saab Bilmuseum Stödförening

Saabs eget Motorgeni – Till minne av Per Gillbrand

Saabs eget Motorgeni – Till minne av Per Gillbrand

2017-02-18 - ADMIN

Saab Veteranerna publicerade nyligen en artikel om Per Gillbrand. Den finns att läsa här.

Medlemsavgift 2017 & Nya Saabböcker på gång

Medlemsavgift 2017 & Nya Saabböcker på gång

2017-02-08 - ADMIN

Bästa Saabvänner,

Det dags för den årliga medlemsavgiften 200 kr, ditt årliga bidrag till Saab Bilmuseum via Stödföreningen.

Var vänlig att se sidan ” Medlemskap & Betalning” på vår nya hemsida och följ instruktionerna där. Vi uppskattar att få din betalning under februari.

Nya Saabböcker på gång

2017 har Stödföreningen ställt till förfogande 2 x 100 000 kr, från medemsavgifter och gåvor, för publicering av två nya Saabböcker:

  • – Gunnar Larsson skriver en bok om Gunnar Ljungström, mannen som startade biltillverkningen på Saab, och hans medarbetare under perioden 1945-1969.

  • – Den andra boken som är skriven av Gunnar Johansson handlar om Saab bilar som utvecklades under Ljungstöm epoken, fram till och med Saab 900 1993. Båda författarna har arbetat många år på Saab.

 

Böckerna kommer att säljas via Saab Bilmuseum, som får hela intäkten från försäljningen, och syftet är givetvis att Bilmuseet skall kunna utvecklas ytterligare. Den engelska utgåvan av böckerna kommer att publiceras först, lite senare kommer även en svensk version. Som medlem kommer du att få förtur till dessa böcker. Ytterligare information kommer.

Föreningen kommer naturligtvis att deltaga i Saab Bilmuseum Festivalen och under året arrangera några föreläsningar i Trollhättan för att generera lite extra bidrag till museet.

Du är viktig för oss och förhoppningsvis fortsätter du stödja oss även 2017.

Vänliga hälsningar

Gunnar Larsson

Ordförande

Saab Sonett Super Sport - Några minnen

Saab Sonett Super Sport - Några minnen

2016-12-19 - ADMIN

En ny artikel om Saab Sonet Super Sport har publicerats på engelska, läs här.

I år - 2016 - är det 50 år sedan 96 V4 presenterades

I år - 2016 - är det 50 år sedan 96 V4 presenterades.

2016-11-09 - ADMIN

Det innebar ett stort steg framåt Saabbilarna i rallyskogarna och nya utmaningar för Saabs tävlingsavdelning.

Nedan kommer några ”ögonblicksbilder” från första versionen av Saab V4 för rallytävlingar.

Nils-Gunnar Svensson (NGS) var motoringenjör på Saabs tävlingsavdelning och ansvarade för att ta fram tävlingsmotorer till Saabbilarna mellan 1963 och -69.

Nils-Gunnar berättar: Efter att V4:an hade pressvisats fick vi givetvis i uppdrag att ta fram en ny grupp 2 motor för rally tävlingar. För att förkorta processen både för att skaffa motordelar och erfarenheter åkte jag tillsammans med Olle Granlund (projektledare för V4 motorn) till Fords tävlingsavdelning i Köln. Vi träffade herr Brezing, chef för Fords tävlingsavdelning, för att ta del av deras erfarenheter. De hade inga trimningsdelar till V4 motor och inget kunnande som Saab kunde få ta del av. Dessutom sa man att om motoreffekten översteg 90 hk sprängdes motorn. Vi var ordentligt besvikna att det inte fanns några modifierade motordelar och hade åtminstone förväntat oss en enkel trimningsanvisning.

Vi fick alltså börja från grunden med att ändra motorparametrarna, som kompressionsförhållande, kamaxel med högre lyft och längre tider som tillsammans med en större förgasare eller förstorad standardförgasare (större spjäll) och kanaljusteringar gav en första acceptabel effektnivå och lämplig momentkaraktär för rallykörning.

En kamaxelslipare i Skövde gjorde en kamaxel med längre tider och högre lyfthöjd (den s.k. 7,6 kammen som sedan hängde med i många år), ventillyftare och vipparmar lättades för att få motorn mer varvvillig. Sedan gällde det att finna den största enkelförgasaren i Solex sortiment och det råkade vara en Mercedes förgasare, 38 PSDSI-2 med en diameter på 38 mm men där man kunde förstora spjällhuset och gasspjäll till 40. Detta innebar dock att tätningsytan mot insugsröret bara blev 1,5-2 mm bred. Givetvis förstorades kanalerna i insugsrör och topplock.

Motorn försågs med hårdare ventilfjädrar, modifierat luftfilter och tändfördelare och en kraftigare tändspole (Bosch Tk 12 A 10). Avgasrören hade en innerdiameter på 44 mm och drogs i en båga över drivaxlarna och togs ut genom bakre delen av motorrumsgolvet, där de båda sidornas rör gick ihop och avgassystemet avslutades med en bakre ljuddämpare. Svänghjulet lättades och motorn försågs med en oljekyl.

Saabfolket gjorde som man brukade d.v.s. man anmälde den nya bilen till tävling för att testa. Premiärtävlingen var Bergslagrundan i Kristinehamn den 3 december 1966. Enligt boken Motoråret körde Åke ”Bryggarn” Andersson, med biträdande tävlingschefenen Bo Svanér som kartläsare, bilen till en klar seger. I artikeln skriver man att motorn hade 85 hk. Troligen körde man vid detta första prov med en standardförgasare.

Motorn hade som NGS säger ”plågats” i bromsbänken, men det var en konservativ trimning bara för att vara säkra på att den skulle klara uppgiften. Rallybilen i övrigt följde det väl beprövade 2 takts-konceptet, med undantag av kraftigare framfjädrar. Då 1967 års säsong dragit igång hade man fått den större förgasaren på plats och enligt bromsprotokoll gav den knappt 100 hk. Nästa steg i utvecklingen var en dubbelförgasare (Weber DFI) monterad på ett insugningsrör för dubbelförgasare, som normalt satt på Ford Transit.

På 60 talet fanns det SM i två klasser för ”skogåkarna” dels rally men också tillförlitlighet. Det var i princip samma tävlingar, men vägarna på T-tävlingarna var mycket krokigare och sämre och följaktligen var farterna högre på de lite bättre vägarna i rallytävlingarna.

1967, V4:ans första år i rallyskogarna, blev tämligen framgångsrikt. Året började bra, Saab stallets snabbaste förare Åke ”Bryggarn” vann Bergslagsloppet och Rikspokalen. I Svenska KAK-rallyt lyckades Simo Lampinen bäst av Saabåkarna och blev 2:a.

Den mycket speciella situationen 1967 var att Porsche lyckats klassa sin 911 som grupp 2 bil och 912:an som grupp 1 bil. Detta ”snedvred” ju utan tvekan konkurrenssituationen för de vanliga standardbilarna som Saab 96:an. Dessutom började ”Bryggarn” i februari köra Porsche.

Bäste Saab åkare 1967 blev Carl Orrenius, som bl.a. kom 2:a i Bergslagsloppet och Dackefejden och slutade som bronsmedaljör i Tillförlitlighets SM. Orrenius vann norska Vinter rallyt, rally Bore och kom 4:a i engelska Gulf rally. V 4:an kördes också i den otrimmade klassen, grupp 1. Bäste Saabförare i denna klass 1967 var Håkan Lindberg.

V4:an tog hem en internationell seger i Rally Vltava i Tjeckoslovakien juli 1967 med Erik Carlsson och kartläsaren Torsten Åhman i storform. Detta var Eriks sista stora rallytävling som fabriksförare och även hans sista seger i en stor tävling.

Juni 1967 tillkännagavs att den välmeriterade Volvoföraren Tom Trana skulle börja köra för Saab. Första framträdandet var vinst med grupp 2 V4:an på gräsbanetävlingen på Trollhättans flygfält. I övrig presterade Tom en femte plats i Dackefejden, en tredje plats i Skandiatrofén och vinst i Norges löpet.

Sammanfattningsvis får man nog, så här 50 år efteråt, säga att debutåret med V4:an i rallyskogarna var klart godkänt. Saabstallet hade lång erfarenhet och var mycket duktiga på service/logistik i samband med rally. Men nu fick man plötsligt en ny motor, som efterhand skulle visa sig mycket konkurrenskraftig, men också många nya tekniska utmaningar som man klarade bra.

Läs gärna dåvarande utprovningsingenjören på motorlaboratoriet Olle Granlunds artikel på Saabveteranerna, Minnesanteckningar från införandet av fyrtaktsmotorn i Saab 95/96 1966. Se under SAAB historia, för mer information.

Åke ”Bryggarn” Andersson under en specialsträcka på Klarvälvens is, i Svenska rallyt 1967

Interiör i 1967-års rallybil

Fabriksföraren Tom Trana ses här sittande på huven till en rallybil tillsammans med personal från tävlingsavldeningen. Mannen längst bak till höger är vår historieberättare Nils Gunnar Svensson.

Ulf G Andersson (copyright)

Fotokälla: privat

Rapport från Årsmöte 2016

Rapport från Årsmöte 2016

2016-04-21 - ADMIN

Saab Bilmuseum Stödförening höll sitt Årsmöte torsdagen den 21 april 2016, klockan 18:00-19:00 på Saab Bilmuseum Trollhättan.

Protokollet kan läsas här.

Förvaltningsberättelsen kan läsas här.

Revisionsberättelsen kan läsas här.

Styrelsen för Saab Bilmuseum Stödförening

Inbudan till Årsmöte 2016

Inbudan till Årsmöte 2016

2016-03-31 - ADMIN

Saab Bilmuseum Stödförening inbjuder dig till Årsmöte torsdagen den 21 april 2016, klockan 18:00-19:00 på Saab Bilmuseum Trollhättan.

Agendan är bifogad.

Välkommen

Styrelsen för Saab Bilmuseum Stödförening

Kärleken till en gammal Saab

Kärleken till en gammal Saab

2016-02-08 - ADMIN

Journalisten Jonas Fröberg är nog känd för de flesta Saabentusiaster. Nu har han äntligen köpt en gammal Saab och upptäckt vilka otroligt charmiga bilar det är. Läs hans reportage här.

Saab Turbo ”The Long Run” på Talladega – 30-års jubileum 2016

Saab Turbo ”The Long Run” på Talladega – 30-års jubileum 2016

2015-11-22 - ADMIN

I oktober 1986 körde tre Saab 9000 Turbo i standardutförande under 21 dygn med maxhastighet på Talladaga Superspeedway i Alabama, USA. De tre bilarna hade då alla avverkat 100 000 km och den snabbaste hade en medelhastighet på 213 km/h inklusive tankningar, service etc. Körningen resulterade i registrering av två världsrekord och 31 internationella hastighetsrekord.

Den här bedriften ska givetvis uppmärksammas och firas på olika sätt under 2016. Vi befinner oss nu i planeringsstadiet och återkommer med mer information senare. Via länken här (Talladega sv) kan ni läsa den fascinerande berättelsen om prestationen, skriven av Olle Granlund, initiativtagare till och projektledare för ”The Long Run”.

Artikel i TTELA om Stödföreningen

Artikel i TTELA om Stödföreningen

2015-07-21 - ADMIN

Nyligen publicerade lokaltidningen TTELA en artikel om Saab Car Museum Support Organization. I artikeln intervjuas ordförande Gunnar Larsson som berättar om föreningens verksamhet.

Du kan läsa artikeln här.

Historien om Saab

Historien om Saab

2015-07-02 - ADMIN

To support our increasing number of English-speaking members all over the world with more knowledge about Saab AB owner of Saab Cars activities from its start until end 1990, we have prepared a unique Historic document called “The roots of Saab”. There are two versions of the document, a short (here) and a longer (here).

This year a few more historical documents will be translated from Swedish to English and will be made available for our members on this website. This will happen as soon as they have been translated and examined. Our website will keep you informed.

Till minnet av Erik Carlsson

Till minnet av Erik Carlsson

2015-05-28 - ADMIN

Dear Members of Saab Car Museum Support Organization!

As you may already know the most well known Saab-rally driver of all time suddenly left us on May 27 due to consequences of an accident in his home. Erik Carlsson was a social genius. He was able to speak with everyone in a way that made us feel important and appreciated. His importance for Saab Cars over a long period from the late 1950s and forward was truly immense! He always also grabbed the opportunity to act as the ultimate PR man for Saab Cars. Having seen Erik drive aggressively and fast on gravel roads will stay in mind for the rest of my life.

Dear Erik - Rest in Peace

/ Gunnar Larsson, Chairman of Saab Car Museum Support Organization and former Technical Director at Saab.

Pictures from Saab Car Museum

Inbjudan till årsmöte 2015

Inbjudan till årsmöte 2015

2015-03-18 - ADMIN

Inbjudan

Hej alla medlemmar

Saab Bilmuseum stödförening inbjuder er till Årsmöte 2015 tisdagen den 14 april 2015, klockan 18:00-19:00 på Saab Bilmuseum.

Agenda hittas här

Välkomna

Styrelsen, Saab Bilmuseum stödförening

Nyhetsbrev #1 2015

Nyhetsbrev #1 2015

2015-02-04 - ADMIN

Dags att förnya ditt medlemskap!

Din medlemsavgift till Saab Bilmuseum Stödförening skapar extra resurser som helt används till att öka museets attraktivitet för besökare. Dessutom anordnas föreläsningar, temautställningar och evenemang som är öppna för alla besökare på museet.

Medlemsavgiften för 2015 är 200 kr. Enklast är att betala till föreningens bankgiro, 138-1102. Vid betalning ange namn, adress och e-postadress. Du kan också betala via Paypal. För mer information se vår hemsida www.scmsupport.org

Tack för att du är medlem – ditt bidrag är viktigt.

Upplevelsepaket!

Tillsammans med VISIT Trollhättan har vi tagit fram några förslag till hur ni kan kombinera ert besök på Saab Bilmuseum med andra aktiviteter i Trollhätteområdet. Du hittar mer information här.

Saab Bilmuseum Stödförening

Gunnar Larsson, Ordförande

Utvecklingschef Gunnar Ljungström vid pressvisningen av 1964 års Saab, i augusti 1963 (arkivbild från Saab Bilmuseum).

Nyhetsbrev #5 2014

Nyhetsbrev #5 2014

2014-09-13 - ADMIN

Det här nyhetsbrevet kommer att vara lite annorlunda mot de som skickats ut tidigare. Vi kommer främst inte att skriva om historiska händelser på Saab, utan istället om aktuella händelser som rör bilmuseet och Saab. Hör gärna av er med åsikter om nyhetsbrevet och dess framtida inriktning. Ska det innehålla historiskt material, nyheter eller både och?

Träff för ägare av nya 9-5an

Nyligen hölls en träff för ägare av andra generationens 9-5. Ett besök vid museet var en given punkt på programmet.

Nyhet i museets webbshop

Sedan tidigare har man kunnat köpa specialutvecklat välsmakande Turbokaffe och passande muggar från museets webbshop. Nu finns det även en matchande termos att hälla kaffet i.

Köp den här!

Provkörning av Saab 9-3 EV

Nyligen publicerades den första provkörningen av den kommande Saab 9-3 EV. Den bil som provkörs är en tidig prototyp, så det är riktigt glädjande att rubriken ändå är ”Det här kan bli stort”. Positiva är också slutorden: ”Kan Saab få ut bilen inom rimlig tid med en vettig prislapp ligger de ruskigt bra till gentemot sina konkurrenter”. Så nu är det bara att hoppas att Nevs för ordning på sina problem så att vi ännu en gång får se Saab skaka om bilmarknaden.

Läs test här

Tack till Saab Bilmuseum för lån av bilder

Nyhetsbrev #4 2014

Nyhetsbrev #4 2014

2014-06-28 - ADMIN

Saab 9000 fyller 30 år

Den 24 maj 1984 – för trettio år sedan – presenterades Saab 9000.

Det var för trettio år sedan, på en stor press- och återförsäljarkonferens vid Kolmårdens djurpark med start den 24 maj 1984, som Saab 9000 Turbo 16 introducerades. Efterfrågan blev enorm och väntelistorna långa när bilarna började levereras till kunderna på hösten, som årsmodell 1985.

Saab 9000 var från början ett samarbetsprojekt med italienska Fiat/Lancia, men slutresultatet blev i högsta grad en Saab. Teknikerna i Södertälje hade en ny motor färdig, en turbomotor med 16 ventiler och dubbla överliggande kamaxlar, ”framtidens motor” som den helt riktigt kallades av Saabs teknikersnille Per Gillbrand. Stig-Göran Larsson, chef för motorutvecklingen, berättade på konferensen i Kolmården att 2-liters turbomotorn utvecklade 175 hk, med ett vridmoment på 273 Nm vid 3000 rpm, det bästa värdet någonsin för en motor av denna storlek.

Saab 9000 hade fått sin kaross ritad av den bäste av italienska formgivare, Giorgetto Giugiaro. Ändå var det inredningen, till största delen ett verk av Saabs designchef Björn Envall, som fick mest beröm. Cockpit-känslan på förarplatsen var påtaglig.

Gunnar Larsson, dåvarande teknisk direktör på Saab, hade medverkat i utvecklingen av Saab 9000 från början. Han var involverad redan när de första tankarna på en helt ny generation bilar började utkristalliseras på 1970-talet och utsågs till projektledare när de konkreta pilotstudierna för Saab 9000 började på allvar 1977.

– Det här var första gången på mer än tio år som teknikerna på Saab fick möjlighet att utveckla en helt ny bil, från ”ett blankt papper”. Det var en fantastisk utmaning, sade Gunnar Larsson vid pressvisningen i Kolmården.

Magnus Roland, ansvarig för chassiutvecklingen och de goda köregenskaperna på Saab 9000, menade att Saab inte bara förlitade sig på avancerade datasimulationer eller provningsmetoder utan framförallt på praktiska körprov – själv hade han kört testbilar i mer än 30 000 km.

Med framhjulsdrift, likt alla tidigare Saab-modeller, och motorn monterad på tvären hade Saab 9000 ett generöst kupéutrymme, stort nog att enligt amerikanska EPA-normer klassa den som ’large car’ – ett faktum som tacksamt lyftes fram i marknadsföringen. – Saab 9000 är en bil inte bara för 80-talet utan också för framtiden, sade Sten Wennlo, dåvarande chef för personbilsdivisionen inom Saab-Scania, i sitt öppningsanförande i Kolmården.

PER-BÖRJE ELG

Arkivbilder från Saab Bilmuseum

Nyhetsbrev #3 2014

Nyhetsbrev #3 2014

2014-05-05 - ADMIN

Det hände på Saab: april

Helgen 24-25 april 1964 ordnade Saab-handlaren i Linköping en vårutställning i Linköpings Sporthall – med den av Sixten Sason ritade sportbilen som döpts till Catherina – som dragplåster. Det var första gången bilen visades för allmänheten och utställningen lockade mer än 10 000 besökare. Catherina var byggd på en bottenplatta från Saab 96 och under huven satt en motor från Saab Sport. Prototypen hade byggts hos ASJ i Katrineholm, namnet ’Catherina’ hade den fått både efter en populär schlager och för att namnet associerade till byggorten Katrineholm. Det avtagbara taket var en idé som faktiskt kom några år innan Porsche kom med sin berömda Targa-modell. Trots allt hade Catherina svårt att övertyga Saab-ledningen. I ett internt meddelande från april 1965 skrev provförarna bland annat att luftmotståndet var högt, cW-värdet var 0,41 mot en standard-Saabs 0,35. Cheferna på Saab valde att satsa på en annan bil, som blev Sonett II. Saab Catherina förblev en unik prototyp, som idag finns på Saab Bilmuseum.

Det hände på Saab: maj

Amerikanska tidningen Road & Track hade i maj 1985 en stor artikel om Saab EV-1, eller Saab 900 Turbo 16 EV-1, den första riktiga ’drömbilen’ från Saab. På framsidan lockade texten: ”WORLD EXCLUSIVE – Saab´s 168-mph Sports Car” tillsammans med en dramatisk bild av bilen med en Saab Viggen som lyfter i bakgrunden. Saab EV-1 skulle premiärvisas på bilsalongen i Los Angeles i maj och det var därför tidningens reporter och fotograf redan i februari fått tillfälle att göra det spektakulära reportaget. Det var Björn Envall som stod för formgivningen och han berättade för tidningen att den första lermodellen kommit till hemma på köksbordet. I juni 1984 hade företagsledningen gett uppdraget att ta fram en ’supersportbil’ till en liten grupp på 15 personer. – Att arbeta med en liten grupp inspirerade människor gav oss mycket större frihet och kreativitet, berättade dåvarande tekniske direktören Gunnar Larsson, vi ville också se hur vi kunde utveckla Saab 900. Den turbomatade 16-ventilersmotorn hade trimmats till uppskattningsvis 282 hk SAE-net vid 6500 rpm med ett vridmoment på 334 Nm vid 3500 rpm – hur har ni gjort, undrade tidningens reporter? – En av våra rallymekaniker tillämpade vad vi skulle kalla standardtekniker, menade Olle Granlund, chef för motorprovningen. Prestanda var i klass med Ferrari Testarossa, med en accelerationstid av 5,7 sekunder från 0-100 km/t och en toppfart på 168 mph (270 km/t). ”Vi hoppas den kommer i produktion” avslutade tidningen sitt reportage.

Text Per-Börje Elg

Arkivbilder från Saab Bilmuseum

Kallelse Årsmöte 8 april 2014

Kallelse Årsmöte 8 april 2014

2014-03-14 - ADMIN

Årsmöte 2014 Saab Bilmuseum Stödförening

Tid: Tisdag 8 april 2014, 18.00-19.00

Plats: Saab Bilmuseum, konferensrum Filmsalen

Kallade: Samtliga medlemmar

AGENDA

  1. Mötets öppnande
  2. Val av ordförande för mötet.
  3. Val av sekreterare för mötet
  4. Upprättande och godkännande av röstlängd
  5. Val av två justeringsmän att jämte ordföranden justera protokollet
  6. Fråga om årsmötet blivit stadgeenligt utlyst.
  7. Fastställande av dagordning
  8. Framläggande av verksamhetsberättelse
  9. Framläggande av resultat- och balansräkning samt revisionsberättelse
  10. Beslut om
    • fastställande av resultat- och balansräkning,
    • dispositioner beträffande föreningens vinst enligt den fastställda balansräkningen
    • ansvarsfrihet för styrelsen
  11. Val av ordförande på 2 år och kassör på 1 år i styrelsen
  12. Val av sekreterare och övriga styrelseledamöter.
  13. Firmateckning
  14. Val av revisor och revisorssuppleant
  15. Val av valberedning inklusive ordförande i valberedninge
  16. Beslut om
    • medlemsavgift för 2015
    • styrelsens verksamhetsplan
  17. Av styrelsen till årsmötet hänskjutna frågor
    • Förslag till stadgeändring. Utöka antalet revisorer till 2 istället för 1 och bibehåll 1 suppleant
    • Förslag att modifiera föreningens svenska namn. Ändra från ”Saab Bilmuseum stödförening” till ”Saab Bilmuseum Stödförening” (stort ”S” i stödförening)
    • Godkännande av stadgeändring kräver beslut vid 2 årsmöten
  18. Motioner och andra inkomna skrivelser
  19. Övriga frågor
  20. Mötets avslutande

Årsredovisningen finns tillgänglig på Museet.

Motion skall vara styrelsen tillhanda senast tisdag 25 mars 2014

Välkomna

Styrelsen för Saab Bilmuseum Stödförening

Nyhetsbrev #2 2014

Nyhetsbrev #2 2014

2014-03-04 - ADMIN

Dags återigen för ett nyhetsbrev från Saab Bilmuseum stödförening. I detta kan du läsa om lanseringen av Saabs 16-ventilersmotor, vilken då för drygt 30 år sedan kallades framtidens motor. Detta visade sig vara sant, även om vi nu kanske står inför nästa revolution på motorfronten i form av elmotorer. Än så länge kan man dock bara köpa en uppgraderad version av Saab 9-3 med bensinmotor. Leveranserna startar i april, och fabriken förbereder sig nu genom att öka takten på linan. Även stödföreningen ökar, vi är idag 156 medlemmar. Styrelsen arbetar med en rad projekt, bland annat förberedelser för det kommande årsmötet. Kallelsen till detta kommer inom kort att presenteras här på hemsidan.

Det hände på Saab: mars

På pressvisningsdagen i Genève den 8 mars 1983 var det Saab som ”stal showen” skrev tidningarna. ”Lilla Saab hade gjort det igen” – presenterat en nyhet man kallade tredje generationens turbomotor. En prototypmotor som skulle sättas i produktion från nyåret 1984. ”Saabs nya turbomotor har dubbla överliggande kamaxlar, 16 ventiler och turboladdning styrd av Saabs patentsökta APC-system”, skrev Saab i pressmeddelandet. ”Fyra ventiler per cylinder gör det möjligt att placera tändstiftet mitt i det kupolformade förbränningsrummet och resultatet blir effektivare förbränning av bränsle/luftblandningen.”

”En ny epok i motorhistorien” skrev Saab i sina broschyrer. ”Framtidens motor” kallade Per Gillbrand 16-ventilaren. Sett i historiens backspegel hade han förstås rätt, i dag har alla moderna motorer fyrventilsteknik.

/Per-Börje Elg

Nyhetsbrev #1 2014

Nyhetsbrev #1 2014

2014-02-19 - ADMIN

Det hände på Saab: februari

Den 4 februari 1960 slutfördes Saabs köp av ANA, AB Nyköpings Automobilfabrik, som tog över försäljningen i Sverige från september. Saab 96, som ersatte 93F, premiärvisades i Stockholm den 17 februari 1960, en gråkall dag med blåst och snöyra. Saab 96 var, sett från utsidan samma bil som 93F fram till dörrstolparna men med ett helt nytt bakparti. Men med ny, större motor och ny instrumentbräda var det i praktiken en helt ny bil. ”Läcker, lättkörd, linjeskön” stod det i introduktionsannonserna för ”den sensationella Saab 96… ta en provtur i Saab 96, känn på den accelerationssnabba 42 hk motorn, upplev de fantastiska vägegenskaperna – Ni kommer att bli begeistrad.” Av den gamla ”djungeltrumman” från 1950 hade blivit en ny och modern bil, speciellt när den lackerades i sextiotalets modefärg nummer ett, vit (”Polarvit” kom på årsmodell 1961). Försäljningen av Saab ökade rekordartat till en försäljningstopp 1964 med 28 894 bilar på hemmamarknaden.

Inriktningar för museet i framtiden

Inriktningar för museet i framtiden

2014-02-16 - ADMIN

I den här artikeln pratar Innovatum Science Centers chef Margareta Hallin om fokus för museet under de kommande åren. Planen är att starta i sommar med ett år för Saab-entusiaster med olika aktiviteter som avslutas med en Saabfestival sommaren 2015. Det andra året kommer att fokusera på det industriella samhället och bilismens historia. Slutligen kommer det att bli ett tredje år om innovationer, teknik och design. Detta år kommer att riktas till barn och ungdomar. Förhoppningsvis kan dessa planer bli verklighet, detta är beroende av finansiering från de inblandade.

Källa: TTELA

Nyhetsbrev #2 2013

Nyhetsbrev #2 2013

2014-02-11 - ADMIN

Nyhetsbrev från Saab Bilmuseum stödförening

Storhelgerna närmar sig sitt slut och det är snart dags att återgå till vardagen. Julen är dock inte riktigt slut än, för här kommer en extra julklapp i form av ett välfyllt nyhetsbrev med texter signerade Per-Börje Elg.

Från arkivet

Det hände på Saab: december

Den 12 december 1949, två och ett halvt år efter introduktionen på sommaren 1947, startade serietillverkningen av Saab 92. När Philipsons i januari 1950 kunde börja leverera bilar hade de en kölista som påstods omfatta allt från 15 000 till 35 000 personer. Tillverkningen gick dock inte så fort, den första tiden rullade bara fyra bilar om dagen ut från fabriken, och det första året, kalenderåret 1950, gjordes inte mer än 1 246 bilar.

En ny epok började för Saabs del den 15 december 1989. Klockan tre på eftermiddagen hade alla anställda som kunde lagt ifrån sig arbetet för att lyssna på radion. Nyheterna hade direktsändning från den presskonferens som precis då började i Stockholm. Tidningen Expressen hade redan börjat skicka ut de första löpsedlarna med texten ”Fiat köper Saab”, när misstaget blev uppenbart. General Motors, formellt GM Europe, meddelade då sitt intresse av att köpa 50% av bilverksamheten och tillsammans med Saab-Scania driva det vidare i form av ett nystartat företag, Saab Automobile AB. Det nya företaget bildades den 15 mars 1990.

Det hände på Saab: januari

Den 24 januari 1963 vann Erik Carlsson, med Gunnar Palm som kartläsare, Monte Carlo-rallyt, för andra året i rad. Det var första gången sedan 1932-33 som någon lyckats vinna rallyt två år efter varandra.

Torsdagen den 12 januari 1984 – för 30 år sedan – premiärvisades Saab 900 Turbo 16 Aero. Det var på bilsalongen i Bryssel, på pressvisningsdagen inför bilsalongen som var öppen för allmänheten den 13-20 januari 1984. Saabs monter fullkomligt invaderades av en nyfiken motorpress. ”En metallskimrande, gräddglassfärgad 900 Turbo med lyxutrustning och skräddarsydda spoilers stal hela showen” skrev en tidning.

”En ny epok i motorhistorien” skrev Saab i sina broschyrer, om den nya 16-ventilers turbomotorn som presenterats på bilsalongen i Genève i mars 1983, men nu också fanns med i modellprogrammet. Toppmodellen var 900 Turbo 16 Aero. Motorn med intercooler gav 175 hk och toppfarten var/h. Den lanserades med pearl-lackering och Coloradoröd läderklädsel men skulle också finnas i svart och silver – men när försäljningen under våren kom igång hade den pärlemorglänsande lackeringen utgått ur programmet.

Den fick inte heller behålla sitt namn. Saab 900 Turbo 16 Aero bytte namn till Turbo 16S på flertalet europeiska marknader och när den 1985 kom till USA hette den SPG – Saab 900 Turbo with Special Performance Group. En ”Super-Saab” var det hur som helst.

Nyhetsbrev #1 2013

Nyhetsbrev #1 2013

2014-01-27 - ADMIN

Nyhetsbrev från Saab Bilmuseum stödförening

I detta nyhetsbrev kommer styrelsen för Saab Bilmuseum stödförening att skriva om vad som händer i föreningen. Som en bonus för medlemmarna kommer vi även att presentera unikt arkivmaterial från museets arkiv, härliga Saab-bilder som kompletteras med nyskrivna texter av den kände motorjournalisten Per-Börje Elg.

Nytt från Styrelsen

Styrelsen har under hösten genomfört tre styrelsemöten samt ett extra föreningsmöte. Föreningsmötet hölls med anledning av det förlängda bokföringsåret. Under styrelsemötena har en rad frågor diskuterats. Bland annat har det arbetats med att bilda arbetsgrupper för olika ändamål samt att diskutera projekt att genomföra i samarbete med museet. Ett av dessa projekt har också genomförts. Med ekonomiskt stöd från Stödföreningen har en unik Saab gjorts i ordning, en av prototypbilarna för Saab 99 CombiCoupe. Denna bil är nu klar att ställas ut och kommer att visas lagom till CombiCoupen:s 40-årsjubileum nästa år.

Från arkivet

Det hände på Saab: november

Den 21-26 november 1960 kördes det brittiska RAC-rallyt. Det vanns av Saab och Erik Carlsson, med engelsmannen Stuart Turner, senare tävlingschef hos både BMC, Castrol och Ford, som kartläsare. Rallyt sträckte sig över 320 mil. Vädret var dåligt. Det snöade, vilket inte underlättade navigeringen på de brittiska småvägarna. Saab 96:an var inte bara snabbast över fartsträckorna, den var också enda bil i mål utan en enda prick för sen ankomst till någon tidskontroll. Erik Carlsson och Saab vann brittiska RAC-rallyt även 1961 och 1962, alltså tre år i rad.

Ur ”Mr Saab – berättelsen om Erik Carlsson”

Det hände på Saab: november

Den 22 november 1967 premiärvisades Saab 99, vid en första pressvisning. Den ägde rum i Stockholm. På scenen stod den övertäckta bilen, en av 50 förseriebilar som i juni 1967 börjat byggas med de rätta pressverktygen. Bilen fick nu sitt officiella namn, Saab 99, men till jorunalisternas besvikelse fanns ännu inga bilar att provköra. Det skulle dröja nästan ett år innan bilen började säljas.

Rapport från den extra föreningsstämman

Rapport från den extra föreningsstämman

2013-11-11 - ADMIN

Den 24 oktober 2013 hölls en extra föreningsstämma för Saab Bilmuseum Stödförening. Anledningen till att en extra stämma hölls var att föreningen haft ett förlängt bokföringsår och att medlemsavgiften för 2014 skulle beslutas.

Mötet inledes med sedvanliga formalia. Som ordförande för mötet valdes sittande Gunnar Larsson och som sekreterare sittande Eva Östling. Som justerare valdes Patrik Simonsson och Bernt Ohlsson.

Nästa punkt på dagordningen var en kort presentation av styrelsens ledamöter samt vad som gjorts sedan föreningen bildades. Styrelsen har arbetat med praktiska lösningar för administrationen, bland annat vad gäller hemsida och medlemsregister. I samband med detta har även föreningens första sponsor rekryterats, Scorpion Data som bidrar med plats på sitt webbhotell.

Det har även tagits fram lösningar för betalning av medlemsavgifter samt hantering av föreningens pengar, detta sistnämnda genom ett rabatterat avtal med Handelsbanken. Mycket tid har även lagts på att ta fram planer för hur föreningens pengar ska användas. Här diskuteras planer på lång och kort sikt i form av större och mindre projekt för att skapa ett intressantare och mer levande museum. Flera projekt har också påbörjats, något som snart kommer att synas i museets utställningar.

Medlemsantal

Vad gäller medlemsantal så har föreningen idag 139 medlemmar. Målet är att detta ska öka till minst 1000 medlemmar under 2014. Föreningen har fått in 27800:- i medlemsavgifter samt 26400:- i donationer.

Styrelsearbetet framöver

Under 2014 kommer styrelsen att arbeta vidare med fler projekt, bland annat att förbättra informationen om bilarna i utställningshallen. Styrelsen önskar även hjälp från medlemmarna med översättning av texter, insamling av bilder, filmer med mera relaterat till Saab, bilder och historier om personer som arbetat på Saab med mera. Enligt önskemål från mötet kommer styrelsen även arbeta för att förbättra informationsutbytet med entusiastklubbarna.

Medlemsavgiften

Den extra föreningsstämman fastslog medlemsavgiften för 2014 till 200:- enligt styrelsens förslag.

Övriga frågor

Här föreslogs att styrelsen köper in en bärbar dator för att underlätta administrationen.

Mötet avslutades

Mötet avslutades med en liten utflykt in i museets verkstad. Här fick mötesdeltagarna titta på något mycket spännande, en prototyp som håller på att göras i ordning för utställning. Detta är ett projekt som betalas av Stödföreningen, och resultatet kommer att visas upp i början av nästa år.

Inbjudan - Extra Föreningsmöte

Inbjudan - Extra Föreningsmöte

2013-10-03 - ADMIN

Välkommen till vårt Extra Föreningsmöte torsdagen den 24 oktober 2013 kl 18.00 på Saab Bilmuseum, Trollhättan. Agenda hittas här.

Föreningen är bildad

Föreningen är bildad

2012-10-26 - ADMIN

Torsdagen den 25 oktober hölls ett konstitutionerande föreningsmöte för att bilda Saab Bilmuseum Stödförening. Mötet hölls på Saab Bilmuseum och hade cirka 40 deltagare. Bland dessa märktes särskilt legendaren Eric Carlsson, ”Carlsson på taket”.

Den viktigaste punkten på dagordningen var beslutet om föreningens bildande, något som mötet godkände.

Vid mötet valdes en styrelse som i och med detta tar över efter den interrimsstyrelse som valdes vid det inledande mötet i juni. Mötet tog också beslut om att godkänna det stadgeförslag som arbetats fram av interrimsstyrelsen. Det valdes även revisorer och en valberedning. Slutligen fastställdes även medlemsavgiften till 200 svenska kronor.